Půdní bakterie tvoří počasí!

Bakterie patří k nejmenším organismům, jaké lze v přírodě potkat. Přesto jsou pro život na naší planetě klíčové – většina funkcí biosféry by bez jejich intervence prostě nebyla možná. Švédští vědci nyní přišli na další ze způsobů, kterým bakterie přispívají k vyvažování celoplanetárních vztahů. Bakterie patří k nejmenším organismům, jaké lze v přírodě potkat. Přesto jsou pro život na naší planetě klíčové – většina funkcí biosféry by bez jejich intervence prostě nebyla možná. Švédští vědci nyní přišli na další ze způsobů, kterým bakterie přispívají k vyvažování celoplanetárních vztahů. Co se skrývá za zvláštními názvy jako jsou surfaktanty či tenzidy? Obě slova mají shodný význam – označují látky, které napomáhají snižovat povrchové napětí kapalin. Tyto látky používáme i my lidé – jsou běžnou součástí rozpouštědel a mycích prostředků, jako jsou saponáty nebo obyčejné mýdlo. Látky stejné povahy používají také bakterie, které si jimi napomáhají  při transportu živin skrz buněčnou membránu. Podle Babary Nozierové z Stockhholm University užívají bakterie dokonce úplně nejúčinnější verzi surfaktantu, jakou živá příroda zná. Tyto látky však mohou mít ještě jeden významný účinek. Když se dostanou do vyšších pater atmosféry, napomáhají vodním parám ke srážení a vracejí je zpět na zem v podobě deště. Vědci dokonce spekulují o tom, že schopnost povzbudit mraky k činnosti se u bakterií nevyvinula náhodně. Stejně jako jakékoliv jiné organismy potřebují pro své přežití vodu a schopnost objednat si ji rovnou z mraků by se jim tedy po čertech hodila.

Rubriky:  Klima a podnebí

Ohrozí nás velká laguna roztaveného uhlíku?

Ohrozí nás velká laguna...

V USA objevili britští vědci velkou lagunu pod povrchem Země, která je...
Olympijské hry v ohrožení kvůli změnám klimatu?

Olympijské hry v ohrožení kvůli...

Letní olympijské hry jsou největším světovým sportovním svátkem. Každé čtyři...
Kluzák Perlan míří k okraji vesmíru

Hranice vesmíru, to je cíl mise, ve které hlavní úlohu hraje kluzák...
Horníci na asteroidech? Mikrobi!

Výzkum vesmíru není jen čistě vědeckou prací, ale má i své praktické...