Most přes moře bude mít i Indie

Největší demokracie světa Indie se již dlouho hlásí o své slovo. A zdaleka nejen v politice, ale třeba i v technologiích nebo v architektuře, vždyť na indickém subkontinentu roste řada zajímavých staveb. Jednou z nich je první indický most přes moře. Ten má za úkol spojit předměstí jednoho z největších měst světa – Bombaje.Největší demokracie světa Indie se již dlouho hlásí o své slovo. A zdaleka nejen v politice, ale třeba i v technologiích nebo v architektuře, vždyť na indickém subkontinentu roste řada zajímavých staveb. Jednou z nich je první indický most přes moře. Ten má za úkol spojit předměstí jednoho z největších měst světa – Bombaje.

V červnu tohoto roku se doprava šestého největšího města světa výrazně zjednoduší. V té době by měl být zprovozněn 5,6 kilometru dlouhý most přes moře. Podle odhadů by novou komunikaci přes moře mělo využívat až 120 000 řidičů denně.

Doprava materiálu potrubím

Cena visutého mostu se vyšplhala na závratných 400 milionů dolarů (5,84 miliardy korun). Stavba konstrukce je více než obtížná. Místní klima dovoluje dělníkům pracovat na svém díle jen šest až sedm měsíců v roce. V oblasti působí silné větry a divoké přílivy a odlivy znemožňují na místa dopravu stavebního materiálu. Lokalitu ohrožují i období dešťů, tolik typické pro indický subkontinent. Na tři tisíce stavbařů je tak v trvalém ohrožení. Místní úřady tedy nechaly postavit něco jako materiálovod, tedy potrubí, kterým je potřebný materiál na stavbu dopravován.

Výstavbu bombajské infrastruktury komplikuje fakt, že město se nachází na sedmi ostrovech. V současnosti zde žije 18 milionu lidí. Ne každý z nich vlastní automobil, ale i tak počet bombajských automobilů dosahuje půl druhého milionu.

Stavba nového věku

Most bude spojovat dvě předměstí v jižní části města. Mýtné za cestu přes most bude stát jeden dolar a zkrátí cestu až o celou hodinu. Současná komunikace totiž vede přes naprosto nevyhovující úzký násep. Radní i investoři tvrdí, po dostavbě nového mostu budou zácpy minulostí. Zkušenost z mnohých měst ovšem říká, že zácpy mají tendenci se stěhovat na jiná místa.

Radnice naplánovala řadu projektů k vyřešení problémů s infrastrukturou v této oblasti, od železnice přes podzemní dráhu až po vyvýšené chodníky. Většina z nich ovšem zůstala jen na papíře, pouze nový most, jehož první návrhy pocházejí již z roku 1980, se blíží ke svému dokončení. Jedná se o velmi zajímavou ocelovou konstrukci, která svým vzezřením zapadá do architektury nového století.

Způsobí most hladomor?

Indické úřady věří, že most se stane architektonickým skvostem a zvýší zájem turistů o město na západě Indie. Proti stavbě se však vzedmula i vlna odporu. Tu vyvolali především ekologičtí aktivisté. „Mnoho studií, vypracovaných za poslední roky, říká, že pobřeží, mangrovníky (rod dvouděložných rostlin z čeledi ledvinovníkovitých, například Mangifera indica, původem právě z Indie, patři mezi nejdůležitější tropické dřeviny pěstované pro chutné plody – mango.) a zátoky musí zůstat nedotčeny. Množství ryb se snižuje. Nejméně na třech plážích můžeme vidět dopad stoupající hladiny a nic se s tím nedělá,“ prohlásil indický ekolog Giríš Raut. Podle něj hluboké pilíře a zbytečná úprava břehů na obou stranách mostu budou mít hrůzostrašné následky.

Stavba má mít negativní vliv údajně především na mořské dno. Mořští živočichové mohou být mostem ohroženi, což ve svých důsledcích může mít mnohem širší dopad. Řada obyvatel Bombaje se živí rybářstvím, takže pokud by se obavy ekologů naplnily, bída bombajských periférií by se ještě prohloubila. Radnice se ovšem brání tím, že projekt zaznamenal proti původním úmyslům značný posun ve prospěch životního prostředí. Most má prý údajně vylepšený design a mořského prostředí se téměř nedotýká. Více asi napoví až výzkumy, které se v této lokalitě chystají.    
 Nejdelší mosty na světě

most         přemosťuje          země                délka (m)    rok využití

most přes jezero Pontchartrain  jezero Pontchartrain  USA           38 422  1969  silniční

most Donghai    Východočínské moře   Čína       32 500  2005  silniční
most přes zátoku Chesapeake  zátoka Chesapeake  USA           24 140  1964  silniční

most přes přeliv Bonnet Carré  přeliv Bonnet Carré  USA           17 702  1960  silniční
most Vasco da Gama   Tajo    Portugalsko  17 185  1998  silniční

most Penang    Jižní průliv   Malajsie  13 500  1985  silniční
Rio de Janeiro – Niterói   zátoka Guanabara  Brazílie   13 290  1974  silniční

most Konfederace   Northumberlandská úžina    Kanada    12 900  1997  silniční
třetí vnitrozemský most  Lagoská laguna  Nigérie   11 800  1990  silniční

most Lezíria    Tajo    Portugalsko  11 670  2007  silniční

Nejdelší mosty v České republice

most      přemosťuje délka (m) rok využití 

most přes Ohři u Doksan   Ohře   1 183  1998 silniční 

Negrelliho viadukt v Praze   Vltava   1 100  1850 železniční most přes tratě v Trmicích   železnice 1 085  2006 silniční
most v Knínicích               údolí  1 071  2006 silniční

most přes Moravu u Uherského Hradiště Morava 1 011  2000 silniční

A co české mosty?

Nejen v Indii či jinde ve světě lze najít zajímavé mostní konstrukce. Výrazným počinem českého stavitelství, který se může směle měřit se světem, je Mariánský most v Ústí nad Labem, který vznikl v ateliéru Romana Kouckého, jednoho z nejlepších současných tuzemských architektů. Z jeho nákresů pochází i řada jiných podařených staveb, třeba most v Českých Budějovicích nebo v Drážďanech. Most je tvořen dvěma šedesátimetrovými pylony, z každého z nich vychází 15 lan nesoucích mostovku, která je dlouhá 179 metrů. Most je městotvorný, respektuje nejen okolní krajinu, ale i starší stavby, například jeho výška je totožná s výškou ústeckého kostela Nanebevzetí Panny Marie. Kouckého most váží 3500 tun a jako materiál k jeho výstavbě byla použita ocel a železobeton.

Netradiční mostní konstrukce tvoří protiváhu Mariánské skále v místě zvaném Ústecká brána. Společně s hradem Střekov se stal symbolem severočeské metropole. Rok po svém otevření, tedy v roce 1999 získal Cenu Evropské asociace ocelových konstrukcí European Steel Design Awards. Most je nejen pěkný pro oko, ale i odolný, ničivé povodně roku 2002 přestál bez obtíží.

Rubriky:  Technika
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

Náročná soutěž pořádaná ČVUT zná vítěze

Náročná soutěž pořádaná ČVUT zná...

Fakulta stavební Českého vysokého učení technického uspořádala dne 20. dubna...
Od první filmové projekce u nás uplynulo přes 120 let

Od první filmové projekce u nás...

Vynález filmové kamery na konci 19. století patří k vrcholům...
Z dějin pražského krtka: Záhadná havárie i zatopené soupravy

Z dějin pražského krtka: Záhadná...

Stejně jako v jiných světových metropolích, i pod Prahou jsou desítky...
Poslíčky s pizzou nahradí drony

Poslíčky s pizzou nahradí drony

Síť pizzerií Domino’s Pizza experimentuje s využitím moderních...
SpaceX poprvé použila recyklovanou raketu

SpaceX poprvé použila...

Soukromá kosmická společnost SpaceX založená miliardářem Elonem Muskem dosáhla...
Největší simulátor Slunce dosáhne teploty až 3000 °C

Největší simulátor Slunce dosáhne...

Německé středisko pro letectví a kosmonautiku (DLR) postavilo ve svém středisku ve...
Sonda Rosetta ukázala změny na povrchu komety

Sonda Rosetta ukázala změny na...

Sonda Rosetta Evropské kosmické agentury (ESA), která spolu s...
Přístroj z 3D tiskárny umožňuje zkoumat kosmické záření

Přístroj z 3D tiskárny umožňuje...

Prostřednictvím nového dozimetru, jehož mechanické konstrukční prvky byly vytištěné na...
Baterie s tekutým elektrolytem funguje i jako chladič

Baterie s tekutým elektrolytem...

S rostoucím výkonem procesorů stoupá i množství odpadního tepla, které...
Drony z ČVUT bodovaly na robotické soutěži v Abú Zabí

Drony z ČVUT bodovaly na robotické...

Z prestižní robotické soutěže Mohamed Bin Zayed...

Nenechte si ujít další zajímavé články

5 méně známých českých divů: Věděli jste o nich?

5 méně známých českých divů:...

Praha, Český Krumlov, Hluboká či Litomyšl jsou...
Zámek Nelahozeves: Sloužil jako pensionát pro svobodné a ovdovělé šlechtičny?

Zámek Nelahozeves: Sloužil jako...

Zámek Nelahozeves je jednou z nejznámějších...
Neuvěřitelné: Nachází se v Itálii starověké pyramidy?

Neuvěřitelné: Nachází se v Itálii...

Pod nánosem hlíny a bujným porostem se skrývají...
Další mýtus o spánku padnul!

Další mýtus o spánku padnul!

Je známou věcí, že jak stárneme, spíme méně....
5 chytrých zvířat, která jíme

5 chytrých zvířat, která jíme

Věděli jste, že holoubě má inteligenci tříletého...
Žďár nad Sázavou – město pod Zelenou horou

Žďár nad Sázavou – město pod...

Je tomu už více než 400 let, co byl Žďár...
První Disneyland: Počátek nesmrtelného fenoménu!

První Disneyland: Počátek...

Svět Disneyových postaviček, které jednou zalidní...
Konspirace: Zabila krásnou herečku FBI?

Konspirace: Zabila krásnou...

Název jejího průlomového filmu jako kdyby vystihoval...
Podivná smrt Billyho Kida: Jak zemřel známý bandita?

Podivná smrt Billyho Kida: Jak...

Billy Kid je patrně nejslavnější postavou...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.