Za různorodostí hlavonožců stálo ochlazení Země

Průzkum mořských biotopů (Census of Marine Life), na němž od roku 2 000 spolupracuje přes 2 000 vědců, přinesl řadu významných vědeckých objevů. Kromě objevu nových druhů, jako jsou obří plži, obří hvězdice a také obří bakterie pomohl také vrhnout světlo na příbuzenské vztahy mezi hlavonožci. Průzkum  mořských biotopů (Census of Marine Life), na němž od roku 2 000 spolupracuje přes 2 000 vědců, přinesl řadu významných vědeckých objevů. Kromě objevu nových druhů, jako jsou obří plži, obří hvězdice a také obří bakterie pomohl také vrhnout světlo na příbuzenské vztahy mezi hlavonožci.

Současné druhy nejznámějších hlavonožců, chobotnic, se pravděpodobně vyvinuly ze společného předka, který  vyplul z mořských hlubin asi před třiceti milióny let. Stalo se tak v důsledku ochlazení Země, které mimo jiné způsobilo, že Antarktida byla zahalena stálým příkrovem sněhu a ledu.  Tyto významné klimatické změny způsobily, že v moři došlo k vytvoření „thermohalinní dálnice“, silného proudu velmi slané vody, který směřoval z mořských hlubin k povrchovým vrstvám. Tento proud vynesl do vyšších pater mořského vodního sloupce předky dnešních chobotnic, které se pak rozšířily do nových oblastí. Vědci také identifikovali nejstarší žijící druh chobotnice, který je nejbližším žijícím příbuzný dávného předka všech dnešních chobotnic. Je jím hlubokomořský druh Megaleledon setebos (na snímku).

Po třech desetiletích se do dvorské zoo vracejí hyeny žíhané

Po třech desetiletích se do dvorské...

Dvorská zoo se po téměř třiceti letech vrátila k chovu hyen žíhaných (Hyaena...
Nová studie odhalila globální ohniska výskytu nepůvodních rostlin a živočichů

Nová studie odhalila globální ohniska...

Mezinárodní tým výzkumníků z patnácti zemí přichází s první globální...
Jak loví vlčí smečka?

Štvanice nebere konce. Alfa samec cítí, že mu docházejí síly a zvolní....
Češi se zapojili do celosvětového biologického projektu

Češi se zapojili do celosvětového...

Do unikátního, nebývale komplexního celosvětového pokusu se zapojili ekologové...
Dvojice gepardích koťat baví návštěvníky dvorské zoo

Dvojice gepardích koťat baví...

Dvě gepardí mláďata, která se v ZOO Dvůr Králové narodila na konci...
Jak se pozná pravý kaviár? Zasloužili se o to Češi.

Jak se pozná pravý kaviár?...