Rostliny mají svého „přítele na telefonu“

Lidé zcela přirozeně vnímají rostliny jako usedlé a pasivní organismy, které se v případě ohrožení prakticky nemohou bránit. Čím hlouběji se však noříme do tajemství jejich fungování, tím více se tento zjednodušený obraz rozpadá. Nové výzkumy ukazují, že některé rostliny dokáží účinně spolupracovat s mikroby, kteří je zbavují infekcí. Lidé zcela přirozeně vnímají rostliny jako usedlé a pasivní organismy, které se v případě ohrožení prakticky nemohou bránit. Čím hlouběji se však noříme do tajemství jejich fungování, tím více se tento zjednodušený obraz rozpadá. Nové výzkumy ukazují, že některé rostliny dokáží účinně spolupracovat s mikroby, kteří je zbavují infekcí.

Rostliny se nemohou pohybovat a tak jediný způsob, jak si udržovat dobré sousedské vztahy, je pro ně chemie, říká Harsh Bais, docent botaniky na americké University of Delaware. Výzkum drobné brukvovité rostliny houseníčku rolního (Arabidopsis thaliana), který slouží rostlinným fyziologům jako modelový organismus ukázal, že rostliny dokáží používat skutečně sofistikovaný systém signalizace. Vědci pokusně infikovali houseníček patogenními bacily Pseudomonas syringae, které patří k významným škůdcům rostlin. Ukázalo se, že na obranu proti němu si rostliny dokázaly „zavolat o pomoc“. Prostřednictvím kořenů vypustily do země signální látku, kterou byla v tomto případě kyselina jablečná. Na toto „zavolání“ přispěchaly na pomoc jiné bakterie, které žijí v půdě, Bacillus subtilis. Tento „přítel na telefonu“ jim napomáhá posílit jejich imunitní systém a zároveň dokáže opentlit jejich kořeny ochranným biofilmem.

Rubriky:  Rostliny

Nová studie odhalila globální ohniska výskytu nepůvodních rostlin a živočichů

Nová studie odhalila globální ohniska...

Mezinárodní tým výzkumníků z patnácti zemí přichází s první globální...
Nejstarší stromy světa? I přes 5000 let!

Nejstarší stromy světa? I přes...

Rostliny některých druhů žijí i tisíce let. Titulem nejdéle žijící...
Rostliny vidí, slyší i cítí

Pro živočichy je vnímání svého okolí naprosto nepostradatelné. Stejně...
Horníci na asteroidech? Mikrobi!

Výzkum vesmíru není jen čistě vědeckou prací, ale má i své praktické...
Jak měl člověk najednou o „kolečko víc“

Jak měl člověk najednou o „kolečko...

Kolo je plochá součást kruhového tvaru, která se může otáčet kolem svého...
12. dubna 1961 lidstvo pootevřelo vesmírnou bránu

12. dubna 1961 lidstvo pootevřelo...

12. dubna 1961 vzlétl první člověk do vesmíru. Stal se jím...
Na Zemi roste přes 60 tisíc druhů stromů

Na Zemi roste přes 60 tisíc druhů...

Podle komplexní studie, kterou zpracovala mezinárodní organizace...
S čím se hraje baseball?

Baseball je kolektivní míčová hra, při níž se míč odpaluje za pomoci pálky. Tou se...
Nakrmí lidi na Marsu brambory?

Fiktivní astronaut Mark Watney přežil na Marsu v románu a stejnojmenném...