Domů     Technika
8 nejrychlejších vlaků světa
21.stoleti 20.5.2008

Jsou stále větší, rychlejší a pohodlnější. Využívají ty nejmodernější technologie a je pravděpodobné, že se stanou hlavním dopravním prostředkem následujících let. O čem je řeč? O vlacích. Samozřejmě, že ne o takových lokálkách, které jezdí na trati tzv. Posázavského pacifiku mezi Davlí a Čerčany. Třeba v Číně cestující ze šanghajského letiště do města vlakem doslova letí rychlostí 430 kilometrů v hodině.Jsou stále větší, rychlejší a pohodlnější. Využívají ty nejmodernější technologie a je pravděpodobné, že se stanou hlavním dopravním prostředkem následujících let. O čem je řeč? O vlacích. Samozřejmě, že ne o takových lokálkách, které jezdí na trati tzv. Posázavského pacifiku mezi Davlí a Čerčany. Třeba v Číně cestující ze šanghajského letiště do města vlakem doslova letí  rychlostí 430 kilometrů v hodině.

Shinkansen Trains (Japonsko)
Rok zahájení provozu: 1964
Provozní rychlost: 300 km/h

Psal se rok 1964, kdy Tokio pořádalo letní olympijské hry. Aby byla japonská vnitrostátní doprava plynulejší, byl zahájen mezi Tokiem a Ósakou provoz prvního vysokorychlostního vlaku zvaného Tokaido-Shinkansen. Tehdy dosáhl rychlosti 210 kilometrů za hodinu. V současnosti tyto vlaky jezdí na osmi tratích a obsluhují většinu japonských velkoměst na ostrovech Honšú a Kjúšú. Během svého provozu využilo tuto síť více než šest miliard cestujících. Japonci drží i světový rekord v rychlosti vlaku. V roce 2003 dosáhla experimentální souprava s označením MLX01 – Maglev rychlost přesahující 583 kilometrů v hodině.

Train à Grande Vitesse (Francie)
Rok zahájení provozu: 1981
Provozní rychlost: 300 km/h

Mezi Evropany jsou největšími specialisty na vysokorychlostní vlaky bezesporu Francouzi. Na vlakovou dopravu se země galského kohouta soustředí od šedesátých let a výsledkem je celosvětově známý vlak TGV. Provozní rychlost vlaků TGV se pohybuje okolo tří set kilometrů v hodině, ale souprava dokáže v ideálních podmínkách vyvinout rychlost 574 kilometrů v hodině, jak se tomu stalo v dubnu loňského roku. Zajímavý výkon předvedla souprava TGV č. 531 dne 26. května 2001, kdy překonala vzdálenost napříč Francií z Calais do Marseille (1067,2 kilometrů, tedy zhruba stejně jako z Prahy do Paříže) za tři hodiny a 29 minut. Zhruba stejnou dobu trvá jízda rychlíkem mezi Prahou a Břeclaví, vzdálenost je zde ovšem třetinová. V 60. a 70. letech minulého století Francouzi experimentovali též s kolejovým vznášedlem, které bylo nazváno Aérotrain. Dosahovalo rychlosti 430 kilometrů za hodinu.

InterCityExpress (Německo)
Rok zahájení provozu: 1991
Provozní rychlost: 330 km/h

Že by Němci, národ vyspělých technologií, neměli zastoupení mezi nejrychlejšími vlaky světa? Kdepak. Už více než patnáct let lze po Německu cestovat soupravami ICE. Tyto soupravy postupně prošly třemi fázemi vývoje a každá nová byla zároveň rychlejší a pohodlnější. Vlaky ICE se neomezují jen na území Německa. Lze jimi dojet i do Švýcarska, Rakouska, Francie, Belgie, Nizozemska a Dánska. Vzhledem ke stavu českých tratí asi nelze v dohledné budoucnosti očekávat návštěvu německého expresu na některém z tuzemských nádraží. Není bez zajímavosti, že ruské železnice si objednaly širší verzi těchto vlaků pro tratě mezi Petrohradem, Moskvou a Nižným Novgorodem.

Alta Velocidad Española (Španělsko)
Rok zahájení provozu: 1992
Provozní rychlost: 300 km/h

I Pyrenejský poloostrov je protkán sítí vysokorychlostních vlaků. Španělé se nechali inspirovat u svých severních sousedů a od roku 1992 mohou po své zemi cestovat soupravami AVE. Síť se rozvíjela pomalu, dlouhá léta se mohlo cestovat jen mezi Madridem a Sevillou, s nástupem nového milénia však bylo otevřeno hned šest dalších tratí. Jedna z nich, směřující k Barceloně, jede osm kilometrů dlouhým tunelem.

Shanghai Maglev Train (Čínská lidová republika)
Rok zahájení provozu: 2004
Provozní rychlost: 450 km/h

Během pouhých dvou minut tento vlak dosáhne rychlosti 350 kilometrů v hodině. Maximální dosažená rychlost tohoto vlaku činí 501 kilometrů v hodině, stalo se tak při testech 12. listopadu 2003. Samotné soupravy nepocházejí z Číny, ale byly vyrobeny u našich německých sousedů. Jak název napovídá, celý projekt využívá technologii „maglev“ neboli magnetickou levitaci. Vlak zde nejezdí po kolejnici, ale vznáší se nad ní. Vzhledem k tomu, že zde schází tření, mohou soupravy dosahovat vyšších rychlostí. Hluk tohoto vlaku jedoucího rychlostí tři sta kilometrů v hodině je ve vzdálenosti dvaceti pěti metrů o polovinu nižší než u elektrických rychlovlaků. Šanghajský Maglev Train je nejrychlejším vlakem na světě podle jízdního řádu.

KTX Rail System (Korejská republika)
Rok zahájení provozu: 2004
Provozní rychlost: 350 km/
h

Jeden z asijských tygrů – Jižní Korea – se také může pochlubit svým rychlovlakem. Je velmi podobný francouzskému TGV. Korejci poté vlastní technologií zvýšili provozní rychlost souprav ze tří set na 350 kilometrů v hodině. Jihokorejci plánují, že další generace těchto vlaků budou svištět rychlostí až 400 km/h. Nové vlaky by se na jihokorejských tratích měly objevit již za tři roky.

Taiwan High Speed Rail (Čína – Tchajwan)
Rok zahájení provozu: 2007
Provozní rychlost: 300 km/h

Východoasijský region je superrychlým vlakům oblastí zaslíbenou. Ani Čínská republika a Tchajwan nezůstávají pozadu, i když ostrov, na kterém se rozkládá, je relativně malý, do České republiky by se vešel rozlohou dvakrát. Tchajwanský supervlak je založen na technologiích převzatých z japonského Šinkanzenu. Cestování mezi severem a jihem ostrova je od roku 2007 o dvě třetiny kratší, než tomu bývalo za dob, kdy místní Číňané byli zvyklí na klasické vlaky.

Eurostar (Evropa)
Rok zahájení provozu: 2007
Provozní rychlost: 300 km/h

Evropský kontinent je už téměř bez bariér a vlaková doprava tento trend podporuje. Vlaky Eurostar jsou společným projektem Velké Británie, Francie a Belgie. Díky nim cestujícím trvá jízda mezi Londýnem a Bruselem jen jednu hodinu a 34 minut a mezi Londýnem a Paříží něco málo přes dvě hodiny. V tunelu pod lamanšským průlivem je rychlost vlaků Eurostar omezená na 160 kilometrů v hodině.

Nejrychlejší vlak v České republice
Asi nepřekvapí, že nejrychlejším vlakem v České republice je populární Pendolino. 18. listopad roku 2004 vstoupil do české železničářské historie. V ten den na běžně provozované trati Břeclav – Brno dosáhla souprava Pendolino za zvláštních bezpečnostních podmínek rychlosti 237 km/h. Stalo se tak v úseku mezi stanicí Zaječí a zastávkou Rakvice. Dosavadní rychlostní rekord 219 km/h české a československé železnice dosáhla v roce 1972 elektrická lokomotiva řady E 469.3030. Nejrychlejší parní lokomotivou bývalých ČSD byl stroj 498.106 „albatros“, který dosáhl v roce 1964 rychlost 162 km/h. Nejrychlejší dieselovou lokomotivou byl stroj T 499.0002, který vyvinul na testovací základně nejvyšší rychlost 178 km/h. Šlo ale pouze o prototypové stroje, které nebyly sériově vyráběny ani používány v běžném provozu. Všechny rychlostní rekordy v bývalém Československu, resp. v současné České republice, však byly vytvořeny na zkušebním železničním okruhu u Velimi na Kolínsku, a ne na běžné železniční trati určené pro pravidelný provoz.

Rychlostní rekordy
Výtah  Budova Sluneční svit v Tokiu  37 km/h   –
Člověk  Maurice Greene (USA)   43,9 km/h   2000
Těžní klec důl Western Deep Levels (JAR)  65,8 km/h   –
Gepard  –      69,8 km/h             1937*
Motorizovaná pohovka Marek Turowski (Brit.)  148 km/h   2007
Kolo  Marcus Stoeckl (Rak.)   210 km/h                      2007**
Truck  David Vršecký (ČR)    281,7 km/h   2004
Sokol   –     350 km/h         1980***
Pilotovaný stroj experimentální raketoplán X-15  7295 km/h   1963
Raketové saně   americká produkce, bez posádky  9851 km/h   1982

* Měřeno na oválné dráze v Londýně. Gepardice ovšem měla problémy v zatáčkách, tudíž nemohla dosáhnout své maximální rychlosti. Ve volné přírodě dokáže na krátkou vzdálenost vyvinout gepard rychlost až 100 kilometrů za hodinu.
** Sjezd na kole v chilských Andách
*** Testováno v Německu 

Předchozí článek
Další článek
Související články
Věda se spojuje, aby byla silnější. Němci to pochopili už před první světovou válkou, když vznikla Společnost Maxe Plancka. V Česku vědecké klastry a interdisciplinární instituce začaly vznikat teprve nedávno, ale výsledky se už dostavují. Svoje interdisciplinární instituce má už každé významnější město, například Praha, Brno, Ostrava. Před devíti lety myšlenka spojit tři vědecká centra […]
Informační a komunikační technologie se staly základním stavebním kamenem, který formuje naše každodenní životy i způsob, jakým pracujeme a podnikáme. Od prvních počítačů až po současné cloudové služby a umělou inteligenci prošla oblast ICT zásadní proměnou. Pojďme si posvítit na to, kde všude se ICT technologie využívají.  Co je ICT?  ICT je zkratka pro informační […]
První ložiska, tedy součásti, které snižují tření, lidstvo využívalo už v antice. A vývoj stále pokračuje. Na moderních hydrostatických ložiscích pracují odborníci na tribologii z Fakulty strojního inženýrství VUT v Brně. Přišli na to, jak udělat ložiska energeticky až o pětinu úspornější.   Využití by vylepšená technologie mohla najít ve velkých obráběcích strojích, divadelních točnách […]
Celoevropský společný podnik EuroHPC (EuroHPC JU) vyhlásil výběrové řízení na dodavatele nového kvantového počítače konsorcia LUMI-Q, který bude umístěn v České republice a propojen se superpočítačem KAROLINA. Národní superpočítačové centrum IT4Innovations, které je součástí VŠB – Technické univerzity Ostrava, se tak stane domovem prvního českého kvantového počítače. Kvantový počítač konsorcia LUMI-Q bude založený na supravodivých […]
Společnost OpenAI na sklonku ledna značně pozměnila „pravidla hry“. Ze svých zásad totiž odstranila zákaz týkající se poskytování umělé inteligence armádám. Proč? Kvůli prevenci! Spolupráci s Pentagonem navázalo „dítko“ Elona Muska a Sama Altmana v polovině ledna, a to konkrétně v oblasti kybernetické bezpečnosti. Projekt, do kterého společnost prozatím zapojila je však ryze preventivní – […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz