Roboti dobývají Mars

Pojízdný robot Spirit vyslal svůj první signál o svém pohybu na povrchu Marsu patnáctého ledna 2004 v přesně 09:21 středoevropského času. V řídícím středisku NASA v americkém Houstonu v tu chvíli propuklo nadšení. Více než půlroční cesta ze Země na Mars dopadla úspěšně.Pojízdný robot Spirit vyslal svůj první signál o svém pohybu na povrchu Marsu patnáctého ledna 2004 v přesně 09:21 středoevropského času. V řídícím středisku NASA v americkém Houstonu v tu chvíli propuklo nadšení. Více než půlroční cesta ze Země na Mars dopadla úspěšně.

Mars lidstvo lákal od nepaměti. A když lidé konečně překročili hranice vesmíru, obrátila se jejich pozornost mimo jiné i k rudé planetě. Už počátkem šedesátých let vyslal SSSR k Marsu sedm sond, z nichž čtyři se nedostaly ani na cestu ke svému cíli a se zbylými bylo na cestě ztraceno spojení. USA vyslaly roku 1964 dvě sondy Mariner (3 a 4), z nichž s jednou bylo ztraceno spojení a druhá odeslala 22 snímků Marsu. Od konce 60. let začal program výzkumu Marsu nabývat na síle. Američané pokračovali v projektu Mariner a poté vyslali k našemu nejbližšímu planetárnímu sousedovi sondy Viking.

Přelom ve výzkumu Marsu však přinesla především mise Mars Exploration Rover z roku 2003. Dvě identické sondy dovezly na Mars dva pojízdné roboty, kteří byli pojmenováni Spirit a Opportunity. Oba roboti měli především za úkol hledat kameny a půdu, která by dokazovala výskyt vody v minulosti Marsu. Obě sondy přistály na opačných stranách planety v místech, o kterých se předpokládalo, že mohla v minulosti být vystavena působení vody. Jedním místem byl kráter Gusev a druhým planina Meridiani, kde složení hornin naznačují možnou přítomnost vody.
Sto padesát centimetrů vysocí a téměř dva metráky vážící roboti splnili svou misi nad očekávání dobře. Původně měli fungovat jen devadesát dní, ale stalo se něco neočekávaného. Oba roboti nejen, že v klidu pokračovali ve své práci dál i po této lhůtě, ale dokonce vysílají informace dodnes. Mise tedy proti plánovaným devadesáti dnům trvá již celé čtyři roky. A svůj úkol najít stopy vody na Marsu splnily, již 5. března 2004 NASA oznámila, že Spirit našel první náznaky, že v minulosti byla na Marsu voda a to v kameni nazvaném „Humphrey“. Tento kámen se zformoval z magmatu a potom zachytil do malých štěrbin světlý materiál, který má vzhled krystalizovaného minerálu. Dr. Ray Arvidson z Washingtonovy univerzity v St. Louis v celou věc vysvětlil: „Pokud bychom tento kámen našli na Zemi, řekli bychom , že jde o kámen vulkanického původu přes který tekla kapalina.“

Další česká družice ve vesmíru

V pátek 23. června 2017 v ranních hodinách byla na oběžnou dráhu...
Jak si lidské tělo zvyká na kosmické prostředí?

Jak si lidské tělo zvyká na...

Vesmír je pro lidské tělo nehostinným prostředím, na které se ovšem adaptuje...
Nalezeno dalších deset planet podobných Zemi

Nalezeno dalších deset planet...

Profesionálním a amatérským astronomům se díky datům z mise K2 podařilo objevit...
Nejstarší planeta sluneční soustavy? Pravděpodobně Jupiter.

Nejstarší planeta sluneční...

Planetární rodina obíhající kolem Slunce čítá osm členů. A jak to...
Čína pomocí rentgenového teleskopu prozkoumá černé díry

Čína pomocí rentgenového teleskopu...

Čína vypustila do vesmíru svůj první rentgenový teleskop. Cílem je pozorovat...
Život na subhvězdných objektech? Astronomové tvrdí, že nic není nemožné!

Život na subhvězdných objektech?...

Hnědý trpaslík je zvláštní objekt. Není už planetou, nicméně není ani...
Stát se astronautem je téměř jako vyhrát v loterii

Stát se astronautem je téměř jako...

Americký národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) minulý týden vybral a představil...
Evropští vědci objevili ingredienci života v okolí mladé hvězdy podobné Slunci

Evropští vědci objevili ingredienci...

Astronomové využili radioteleskop ALMA k pozorování hvězd podobných Slunci...
Na Mars s novým roverem?

NASA představila prototyp roveru, který by mohl sloužit astronautům...
Mohou se meteoroidy srazit se Zemí? Jak vysoké je to riziko?

Mohou se meteoroidy srazit se...