Budoucnost automobilismu je v elektřině?

V České republice jezdí po silnicích v současnosti proti roku 1985 dvakrát tolikautomobilů. I proto mnohé automobilky stále více přemýšlejí o elektrickém pohonu.

V České republice jezdí po silnicích v současnosti proti roku 1985 dvakrát tolikautomobilů. I proto mnohé automobilky stále více přemýšlejí o elektrickém pohonu.

Šetrnost k životnímu prostředí se dá výhodně zpeněžit. Automobilové společnosti dobře vědí, že ekologické přístupy se mohou stát součástí image dané značky. Finančníci a investoři si tuto skutečnost uvědomují, takže se v současnosti nachází i dostatek peněz na vývoj automobilů s elektrickým pohonem.

V této souvislosti o sobě dala vědět americká společnost Fisker Automotive. Již v příštím roce dodá na trh vůz s názvem Fisker Karma, který elektrický pohon využije. Nebude však na něm zcela závislý, spíše se bude jednat o hybrid. Auto totiž na elektřinu ujede jen osmdesát kilometrů. Poté, co baterie vyčerpá svou energii, zapne se klasický motor. Během jízdy však baterie znovu dobíjí.. Karma bude schopna dosáhnou rychlosti až 200 kilometrů za hodinu a na stovku zakceleruje za necelých šest sekund. Objevují se však i jisté obtíže: Zejména přehřívání baterií může být problémem. Podobné typy baterií jsou vmontovány i do notebooků a jsou známy případy jejich vznícení. Co by se stalo, kdyby baterie vzplála během jízdy, raději nedomýšlet…

Elektromobil? Zatím pro bohaté!

Zakladatel firmy Henrik Fisker však o svém projektu nepochybuje. „Náš automobil je k životnímu prostředí chová velmi zodpovědně,“ prohlašuje.
Vzhledem k tomu, že tento zajímavý vůz bude stát 80 000 amerických dolarů (cca 1 600 000 korun) zřejmě si ho budou moci dovolit spíše bohatší lidé, například vrcholní manageři, kteří jím budou dokreslovat svou image. To ovšem neznamená, že se zároveň vzdají své limuzíny s ohromnou spotřebou benzínu.

Investice, které byly vloženy do vývoje tohoto auta, přesáhly 10 milionů dolarů. Ovšem, management Fisker Automotive s jejich sháněním neměl zas takový problém. Investorům dal tip i držitel Nobelovy ceny za mír Al Gore. Ten už přislíbil, že si nové vozítko pořídí.

Co je levnější?

Nestabilita ropných trhů a obavy z klimatickým změn nutí přemýšlet o změnách ve výrobě i jiné automobilové společnosti. Dosud většímu rozšíření elektromobilů bránily politické a ekonomické tlaky. Přitom již dnes je z technického hlediska elektromobil  schopen nahradit nezanedbatelnou část běžné individuální automobilové dopravy. Dlouhá léta měly elektromobily nálepku “drahé”. To byl důsledek produkce menších sérií vozů proti verzi se spalovacím motorem. Podle některých analytiků však jsou jejich trakční agregáty složené z méně dílů a velkosériová produkce by byla levnější než současná výroba. V tomto ohledu se však názory odborníků různí.

Z čeho má automobilový průmysl dnes hlavní zisk? Samy společnosti přiznávají, že především z prodeje náhradních součástek a leasingu. Prodejní cena nového automobilu často jen pokrývá výrobní náklady a vývoj daného modelu. Dlouhodobé investice do infrastruktury, které souvisí s výrobou běžných spalovacích pohonů, zabraňují změně výroby odlišné koncepce, nad kterou nemá automobilový komplex kapitálovou a licenční kontrolu, jako jsou pokročilé bateriové technologie nebo asynchronní trakční systémy.

Elektromotor z golfového vozítka

Pojďme zpět ke konkrétním projektům. Není bez zajímavosti, že na řadě z nich se podílí počítačové společnosti sídlící v Silikon Valley. Pod jejich taktovkou vznikla například společnost Tesla Motors, která má v plánu vyrábět sportovní elektromobily. Jejich cena bude ještě vyšší než cena Karmy. Dosáhne až sta tisíc dolarů.

Na podobných projektech pracují i další společnosti, mimo jiné Toyota, Chrysler nebo General Motors. Zatím se nejedná o čisté elektromobily, ale podobně jako u Karmy je zde kombinován elektrický pohon a klasický spalovací motor. General Motors už na detroitském autosalonu představil svůj vůz, který je pojmenován Chevrolet Volt. Ten by měl na jedno nabití ujet téměř 70 kilometrů, což při běžném denním městském provozu bohatě stačí. Otázkou je, jak dalece tento projekt GM myslí vážně. Při prezentaci vozu došlo totiž k docela kuriózní situaci. V jednom nestřeženém okamžiku jistý fotograf pořídil snímek otevřené kapoty vozu. Fotka ukázala, že zde byl jen narychlo zapojený elektrický motorek, který se jinak používá v golfových vozítcích.

Bionafta je stále populárnější

V současnosti je v automobilovém světě pochopitelně nejrozšířenější klasický benzínový pohon. Ropná lobby má samozřejmě zájem na tom, aby tento stav vydržel co nejdéle. Ovšem, nejen benzínem mohou být auta „živá“. Kromě elektrické energie se stále více využívá plyn. Do tohoto šuplíku lze zařadit například LPG, zkapalněný propan-butan s malým množstvím nenasycených uhlovodíků. Je ideální pro pohon do rovin, v hornaté krajině má motor přece jen slabší výkon. Čím dál víc populárnější je i bionafta, tedy klasická nafta s třicetiprocentní příměsí rostlinných olejů. Objevují se i další možnosti, třeba pohon stlačeným vzduchem. A v Japonsku se dokonce experimentovalo s autem na klíček. Nikoliv však s hračkou, ale s normálním autem, které mělo pérko a bylo „natahováno.“ Výsledky však asi nebyly příliš povzbuzující, protože od podobných experimentů se v tichosti upustilo.

Rubriky:  Auto-moto
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

Miniaturní zabijáci chrání organismus

Miniaturní zabijáci chrání...

Imunitní systém lidského těla obsahuje tzv. NK buňky (z anglického Natural Killer...
Nechte práci na větru

Nechte práci na větru

Nejobvyklejším využitím energie větru je v současné době větrná elektrárna. Síly větru se...
Galaktický obří supervulkán

Galaktický obří supervulkán

Messier 87, která bývá také nazývána jako NGC 4486, je +8,60 magnitudy...
Co to jsou hydrotermální průduchy?

Co to jsou hydrotermální průduchy?

První hydrotermální průduch byl objeven u Galapág 14. 12. 1979. Jeho okolí...
Dřevěná budova vydrží i zemětřesení

Dřevěná budova vydrží i zemětřesení

Japonští technici a konstruktéři před časem uskutečnil test, který měl...
Jak pracuje mozek?

Jak pracuje mozek?

Tím, jak se vědci snaží proniknout stále hlouběji do tajemných zákoutí mozku,...
Spěte v teple

Spěte v teple

Tělní pokryv ptáků – peří – zná každý člověk. Peří je pro ptáky naprosto nezbytné,...
Symfonie vědy

Symfonie vědy

Projekt Syphony of Science je hudebním projektem Johna D. Boswella,...
Jak se vyrábějí bavlněné tampony?

Jak se vyrábějí bavlněné tampony?

První vatové tyčinky se objevily ve Spojených státech amerických v roce...
Jak funguje proudový motor?

Jak funguje proudový motor?

V letectví se nejčastěji používá proudový motor pracující na principu...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Muzeum Madame Tussauds: Z vosku zrozená pýcha Anglie

Muzeum Madame Tussauds: Z vosku...

Krajinu za oknem už dávno pohltila tma, mladá...
Lezou bez jištění: Vzdor proti gravitaci a smrti!

Lezou bez jištění: Vzdor proti...

Před sebou svislá masa skalní stěny, pod sebou...
Kuriózní původ svatebních zvyků: Loučení se svobodou a líbánky

Kuriózní původ svatebních zvyků:...

Ve starém Řecku asi 300 let př. n. l. míří bohatá...
Hambáč na hanbu? Humburger má dlouhou historii

Hambáč na hanbu? Humburger má...

Houska měkká jako poduška, do křupava opečené mleté...
Šipka pro pány, křížek pro dámy: Kde se vzaly symboly pohlaví?

Šipka pro pány, křížek pro dámy:...

Taky jste se nad nimi někdy pozastavili? Kruh, šipka a...
3 x krkavčí matky: Kriminální případy, které šokovaly svět

3 x krkavčí matky: Kriminální...

Pojem krkavčí matka dostává hrůzné obrysy při pohledu...
Z dějin techniky: Jak funguje vysavač

Z dějin techniky: Jak funguje...

Při popíjení limonády brčkem používáte nejjednodušší...
Květnové povstání: Němce zastaví hromady sutin a nábytku!

Květnové povstání: Němce zastaví...

„Německý četař dal nastoupit německou posádku...
Jak si ulevit od bolestí kloubů

Jak si ulevit od bolestí kloubů

Bolesti kloubů si většinou spojujeme se stářím a...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.