Budoucnost automobilismu je v elektřině?

V České republice jezdí po silnicích v současnosti proti roku 1985 dvakrát tolikautomobilů. I proto mnohé automobilky stále více přemýšlejí o elektrickém pohonu.

V České republice jezdí po silnicích v současnosti proti roku 1985 dvakrát tolikautomobilů. I proto mnohé automobilky stále více přemýšlejí o elektrickém pohonu.

Šetrnost k životnímu prostředí se dá výhodně zpeněžit. Automobilové společnosti dobře vědí, že ekologické přístupy se mohou stát součástí image dané značky. Finančníci a investoři si tuto skutečnost uvědomují, takže se v současnosti nachází i dostatek peněz na vývoj automobilů s elektrickým pohonem.

V této souvislosti o sobě dala vědět americká společnost Fisker Automotive. Již v příštím roce dodá na trh vůz s názvem Fisker Karma, který elektrický pohon využije. Nebude však na něm zcela závislý, spíše se bude jednat o hybrid. Auto totiž na elektřinu ujede jen osmdesát kilometrů. Poté, co baterie vyčerpá svou energii, zapne se klasický motor. Během jízdy však baterie znovu dobíjí.. Karma bude schopna dosáhnou rychlosti až 200 kilometrů za hodinu a na stovku zakceleruje za necelých šest sekund. Objevují se však i jisté obtíže: Zejména přehřívání baterií může být problémem. Podobné typy baterií jsou vmontovány i do notebooků a jsou známy případy jejich vznícení. Co by se stalo, kdyby baterie vzplála během jízdy, raději nedomýšlet…

Elektromobil? Zatím pro bohaté!

Zakladatel firmy Henrik Fisker však o svém projektu nepochybuje. „Náš automobil je k životnímu prostředí chová velmi zodpovědně,“ prohlašuje.
Vzhledem k tomu, že tento zajímavý vůz bude stát 80 000 amerických dolarů (cca 1 600 000 korun) zřejmě si ho budou moci dovolit spíše bohatší lidé, například vrcholní manageři, kteří jím budou dokreslovat svou image. To ovšem neznamená, že se zároveň vzdají své limuzíny s ohromnou spotřebou benzínu.

Investice, které byly vloženy do vývoje tohoto auta, přesáhly 10 milionů dolarů. Ovšem, management Fisker Automotive s jejich sháněním neměl zas takový problém. Investorům dal tip i držitel Nobelovy ceny za mír Al Gore. Ten už přislíbil, že si nové vozítko pořídí.

Co je levnější?

Nestabilita ropných trhů a obavy z klimatickým změn nutí přemýšlet o změnách ve výrobě i jiné automobilové společnosti. Dosud většímu rozšíření elektromobilů bránily politické a ekonomické tlaky. Přitom již dnes je z technického hlediska elektromobil  schopen nahradit nezanedbatelnou část běžné individuální automobilové dopravy. Dlouhá léta měly elektromobily nálepku “drahé”. To byl důsledek produkce menších sérií vozů proti verzi se spalovacím motorem. Podle některých analytiků však jsou jejich trakční agregáty složené z méně dílů a velkosériová produkce by byla levnější než současná výroba. V tomto ohledu se však názory odborníků různí.

Z čeho má automobilový průmysl dnes hlavní zisk? Samy společnosti přiznávají, že především z prodeje náhradních součástek a leasingu. Prodejní cena nového automobilu často jen pokrývá výrobní náklady a vývoj daného modelu. Dlouhodobé investice do infrastruktury, které souvisí s výrobou běžných spalovacích pohonů, zabraňují změně výroby odlišné koncepce, nad kterou nemá automobilový komplex kapitálovou a licenční kontrolu, jako jsou pokročilé bateriové technologie nebo asynchronní trakční systémy.

Elektromotor z golfového vozítka

Pojďme zpět ke konkrétním projektům. Není bez zajímavosti, že na řadě z nich se podílí počítačové společnosti sídlící v Silikon Valley. Pod jejich taktovkou vznikla například společnost Tesla Motors, která má v plánu vyrábět sportovní elektromobily. Jejich cena bude ještě vyšší než cena Karmy. Dosáhne až sta tisíc dolarů.

Na podobných projektech pracují i další společnosti, mimo jiné Toyota, Chrysler nebo General Motors. Zatím se nejedná o čisté elektromobily, ale podobně jako u Karmy je zde kombinován elektrický pohon a klasický spalovací motor. General Motors už na detroitském autosalonu představil svůj vůz, který je pojmenován Chevrolet Volt. Ten by měl na jedno nabití ujet téměř 70 kilometrů, což při běžném denním městském provozu bohatě stačí. Otázkou je, jak dalece tento projekt GM myslí vážně. Při prezentaci vozu došlo totiž k docela kuriózní situaci. V jednom nestřeženém okamžiku jistý fotograf pořídil snímek otevřené kapoty vozu. Fotka ukázala, že zde byl jen narychlo zapojený elektrický motorek, který se jinak používá v golfových vozítcích.

Bionafta je stále populárnější

V současnosti je v automobilovém světě pochopitelně nejrozšířenější klasický benzínový pohon. Ropná lobby má samozřejmě zájem na tom, aby tento stav vydržel co nejdéle. Ovšem, nejen benzínem mohou být auta „živá“. Kromě elektrické energie se stále více využívá plyn. Do tohoto šuplíku lze zařadit například LPG, zkapalněný propan-butan s malým množstvím nenasycených uhlovodíků. Je ideální pro pohon do rovin, v hornaté krajině má motor přece jen slabší výkon. Čím dál víc populárnější je i bionafta, tedy klasická nafta s třicetiprocentní příměsí rostlinných olejů. Objevují se i další možnosti, třeba pohon stlačeným vzduchem. A v Japonsku se dokonce experimentovalo s autem na klíček. Nikoliv však s hračkou, ale s normálním autem, které mělo pérko a bylo „natahováno.“ Výsledky však asi nebyly příliš povzbuzující, protože od podobných experimentů se v tichosti upustilo.

Rubriky:  Auto-moto
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

S čím se hraje baseball?

S čím se hraje baseball?

Baseball je kolektivní míčová hra, při níž se míč odpaluje za pomoci pálky. Tou se...
Počet řidičů s oční vadou rapidně narůstá. Špatně vidí každý druhý

Počet řidičů s oční vadou rapidně...

Řidičů trpících oční vadou je na českých silnicích dvojnásobně více než...
Humanoidní robot z Koreje

Humanoidní robot z Koreje

Jihokorejští vědci sestavili humanoidního robota, který by měl být schopen lidem...
Proč se věk nobelistů neustále zvyšuje?

Proč se věk nobelistů neustále...

Co mají všichni nositelé Nobelovy ceny za rok 2016 společného? Jsou...
Roboti a splněné sny

Roboti a splněné sny

Nevíte, kde vzít inspiraci pro své nápady? Můžete zajít...
Motor, který nesplnil všechna očekávání

Motor, který nesplnil všechna...

Wankelův motor je typem spalovacího motoru s rotačním pístem. Využívá...
Vybroušená krása

Vybroušená krása

Diamant je nejtvrdší známý přírodní minerál. Jde o krystalickou formu uhlíku....
Jak se dělá umělá čočka?

Jak se dělá umělá čočka?

Brýlové čočky byly původně vyráběny pouze ze skla. S rozvojem techniky a objevem nových...
Největší vesmírná mystéria

Největší vesmírná mystéria

Jaká jsou největší vesmírná mystéria podle americké NASA? Co může...
Jak člověk pokořil zvuk?

Jak člověk pokořil zvuk?

Zajímavé video ukazuje, co se děje s letadlem v okamžiku, kdy prolomí...

Nenechte si ujít další zajímavé články

5 méně známých českých divů: Věděli jste o nich?

5 méně známých českých divů:...

Praha, Český Krumlov, Hluboká či Litomyšl jsou...
Zámek Nelahozeves: Sloužil jako pensionát pro svobodné a ovdovělé šlechtičny?

Zámek Nelahozeves: Sloužil jako...

Zámek Nelahozeves je jednou z nejznámějších...
Neuvěřitelné: Nachází se v Itálii starověké pyramidy?

Neuvěřitelné: Nachází se v Itálii...

Pod nánosem hlíny a bujným porostem se skrývají...
Další mýtus o spánku padnul!

Další mýtus o spánku padnul!

Je známou věcí, že jak stárneme, spíme méně....
5 chytrých zvířat, která jíme

5 chytrých zvířat, která jíme

Věděli jste, že holoubě má inteligenci tříletého...
Žďár nad Sázavou – město pod Zelenou horou

Žďár nad Sázavou – město pod...

Je tomu už více než 400 let, co byl Žďár...
První Disneyland: Počátek nesmrtelného fenoménu!

První Disneyland: Počátek...

Svět Disneyových postaviček, které jednou zalidní...
Konspirace: Zabila krásnou herečku FBI?

Konspirace: Zabila krásnou...

Název jejího průlomového filmu jako kdyby vystihoval...
Podivná smrt Billyho Kida: Jak zemřel známý bandita?

Podivná smrt Billyho Kida: Jak...

Billy Kid je patrně nejslavnější postavou...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.