Budoucnost automobilismu je v elektřině?

V České republice jezdí po silnicích v současnosti proti roku 1985 dvakrát tolikautomobilů. I proto mnohé automobilky stále více přemýšlejí o elektrickém pohonu.

V České republice jezdí po silnicích v současnosti proti roku 1985 dvakrát tolikautomobilů. I proto mnohé automobilky stále více přemýšlejí o elektrickém pohonu.

Šetrnost k životnímu prostředí se dá výhodně zpeněžit. Automobilové společnosti dobře vědí, že ekologické přístupy se mohou stát součástí image dané značky. Finančníci a investoři si tuto skutečnost uvědomují, takže se v současnosti nachází i dostatek peněz na vývoj automobilů s elektrickým pohonem.

V této souvislosti o sobě dala vědět americká společnost Fisker Automotive. Již v příštím roce dodá na trh vůz s názvem Fisker Karma, který elektrický pohon využije. Nebude však na něm zcela závislý, spíše se bude jednat o hybrid. Auto totiž na elektřinu ujede jen osmdesát kilometrů. Poté, co baterie vyčerpá svou energii, zapne se klasický motor. Během jízdy však baterie znovu dobíjí.. Karma bude schopna dosáhnou rychlosti až 200 kilometrů za hodinu a na stovku zakceleruje za necelých šest sekund. Objevují se však i jisté obtíže: Zejména přehřívání baterií může být problémem. Podobné typy baterií jsou vmontovány i do notebooků a jsou známy případy jejich vznícení. Co by se stalo, kdyby baterie vzplála během jízdy, raději nedomýšlet…

Elektromobil? Zatím pro bohaté!

Zakladatel firmy Henrik Fisker však o svém projektu nepochybuje. „Náš automobil je k životnímu prostředí chová velmi zodpovědně,“ prohlašuje.
Vzhledem k tomu, že tento zajímavý vůz bude stát 80 000 amerických dolarů (cca 1 600 000 korun) zřejmě si ho budou moci dovolit spíše bohatší lidé, například vrcholní manageři, kteří jím budou dokreslovat svou image. To ovšem neznamená, že se zároveň vzdají své limuzíny s ohromnou spotřebou benzínu.

Investice, které byly vloženy do vývoje tohoto auta, přesáhly 10 milionů dolarů. Ovšem, management Fisker Automotive s jejich sháněním neměl zas takový problém. Investorům dal tip i držitel Nobelovy ceny za mír Al Gore. Ten už přislíbil, že si nové vozítko pořídí.

Co je levnější?

Nestabilita ropných trhů a obavy z klimatickým změn nutí přemýšlet o změnách ve výrobě i jiné automobilové společnosti. Dosud většímu rozšíření elektromobilů bránily politické a ekonomické tlaky. Přitom již dnes je z technického hlediska elektromobil  schopen nahradit nezanedbatelnou část běžné individuální automobilové dopravy. Dlouhá léta měly elektromobily nálepku “drahé”. To byl důsledek produkce menších sérií vozů proti verzi se spalovacím motorem. Podle některých analytiků však jsou jejich trakční agregáty složené z méně dílů a velkosériová produkce by byla levnější než současná výroba. V tomto ohledu se však názory odborníků různí.

Z čeho má automobilový průmysl dnes hlavní zisk? Samy společnosti přiznávají, že především z prodeje náhradních součástek a leasingu. Prodejní cena nového automobilu často jen pokrývá výrobní náklady a vývoj daného modelu. Dlouhodobé investice do infrastruktury, které souvisí s výrobou běžných spalovacích pohonů, zabraňují změně výroby odlišné koncepce, nad kterou nemá automobilový komplex kapitálovou a licenční kontrolu, jako jsou pokročilé bateriové technologie nebo asynchronní trakční systémy.

Elektromotor z golfového vozítka

Pojďme zpět ke konkrétním projektům. Není bez zajímavosti, že na řadě z nich se podílí počítačové společnosti sídlící v Silikon Valley. Pod jejich taktovkou vznikla například společnost Tesla Motors, která má v plánu vyrábět sportovní elektromobily. Jejich cena bude ještě vyšší než cena Karmy. Dosáhne až sta tisíc dolarů.

Na podobných projektech pracují i další společnosti, mimo jiné Toyota, Chrysler nebo General Motors. Zatím se nejedná o čisté elektromobily, ale podobně jako u Karmy je zde kombinován elektrický pohon a klasický spalovací motor. General Motors už na detroitském autosalonu představil svůj vůz, který je pojmenován Chevrolet Volt. Ten by měl na jedno nabití ujet téměř 70 kilometrů, což při běžném denním městském provozu bohatě stačí. Otázkou je, jak dalece tento projekt GM myslí vážně. Při prezentaci vozu došlo totiž k docela kuriózní situaci. V jednom nestřeženém okamžiku jistý fotograf pořídil snímek otevřené kapoty vozu. Fotka ukázala, že zde byl jen narychlo zapojený elektrický motorek, který se jinak používá v golfových vozítcích.

Bionafta je stále populárnější

V současnosti je v automobilovém světě pochopitelně nejrozšířenější klasický benzínový pohon. Ropná lobby má samozřejmě zájem na tom, aby tento stav vydržel co nejdéle. Ovšem, nejen benzínem mohou být auta „živá“. Kromě elektrické energie se stále více využívá plyn. Do tohoto šuplíku lze zařadit například LPG, zkapalněný propan-butan s malým množstvím nenasycených uhlovodíků. Je ideální pro pohon do rovin, v hornaté krajině má motor přece jen slabší výkon. Čím dál víc populárnější je i bionafta, tedy klasická nafta s třicetiprocentní příměsí rostlinných olejů. Objevují se i další možnosti, třeba pohon stlačeným vzduchem. A v Japonsku se dokonce experimentovalo s autem na klíček. Nikoliv však s hračkou, ale s normálním autem, které mělo pérko a bylo „natahováno.“ Výsledky však asi nebyly příliš povzbuzující, protože od podobných experimentů se v tichosti upustilo.

Rubriky:  Auto-moto
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

Až 12 000 lidí ročně v Česku zemře kvůli prachu v ovzduší

Až 12 000 lidí ročně v Česku zemře...

Americká společnost Environmental Health Analytics (EHA) zhodnotila...
Pneumatika budoucnosti od Michelinu

Pneumatika budoucnosti od Michelinu

Francouzský výrobce pneumatik, společnost Michelin, ukázala, že by...
Zapomeňte na vznětové a zážehové motory. Od roku 2030 budete mít v Indii smůlu

Zapomeňte na vznětové a zážehové...

Indie patří mezi největší hráče v oblasti solární energie. Navíc se...
Superjachta snu od Porsche

Superjachta snu od Porsche

Významné společnosti Dynamiq a Porsche se pustily do nového projektu,...
Vodíkový tahač od Toyoty nevypouští žádné emise

Vodíkový tahač od Toyoty nevypouští...

Jedním z největších znečišťovatelů životního prostředí je automobilová...
Horníci na asteroidech? Mikrobi!

Horníci na asteroidech? Mikrobi!

Výzkum vesmíru není jen čistě vědeckou prací, ale má i své praktické...
Jak měl člověk najednou o „kolečko víc“

Jak měl člověk najednou o „kolečko...

Kolo je plochá součást kruhového tvaru, která se může otáčet kolem svého...
12. dubna 1961 lidstvo pootevřelo vesmírnou bránu

12. dubna 1961 lidstvo pootevřelo...

12. dubna 1961 vzlétl první člověk do vesmíru. Stal se jím...
S čím se hraje baseball?

S čím se hraje baseball?

Baseball je kolektivní míčová hra, při níž se míč odpaluje za pomoci pálky. Tou se...
Počet řidičů s oční vadou rapidně narůstá. Špatně vidí každý druhý

Počet řidičů s oční vadou rapidně...

Řidičů trpících oční vadou je na českých silnicích dvojnásobně více než...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Čerstvé plody vcelku, nebo smoothies? Celá pravda o celém ovoci!

Čerstvé plody vcelku, nebo...

Ovoce je nacpané vlákninou, antioxidanty a dalšími...
Jaká mocná strašidla se zjevují v našich lesích?

Jaká mocná strašidla se zjevují v...

Mezi stromy se ozve zlověstný praskot. Větve lesních...
Michael Rockefeller: Dědic impéria skončil jako rituální jídlo!

Michael Rockefeller: Dědic impéria...

Už 24 hodin je unáší proud od břehu. Včera...
VIDEO: Akční film s nerfkama!

VIDEO: Akční film s nerfkama!

Není to tak dlouho, co kina obletěl druhý díl...
Polaroid: Hit 20. století chytá druhý dech!

Polaroid: Hit 20. století chytá...

Když je v roce 1944 americký vynálezce Edwin Land...
Heraldika: Každý může mít vlastní erb!

Heraldika: Každý může mít...

V letech 1433-1434 obléhají husité katolickou baštu...
Čínští mořeplavci: Předběhli Kolumba?

Čínští mořeplavci: Předběhli...

První čínský císař nechá zahájit výstavu kolosálního...
Svět nejznámějších leváků: Mají v životě výhodu?

Svět nejznámějších leváků: Mají v...

Deset procent světové populace je leváků. Kdysi byli...
Známý jazykovědec Josef Dobrovský neuměl ani slovo česky!

Známý jazykovědec Josef Dobrovský...

„Němec brouk, hrnce tlouk, pod lavici házel…“...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.