Od létajícího kola až do vesmíru

Rychlý, spolehlivý a dá se s ním přistát téměř kdekoliv. Takový je vrtulník, dopravní prostředek, který nedávno oslavil své sté narozeniny. Rychlý, spolehlivý a dá se s ním přistát téměř kdekoliv. Takový je vrtulník, dopravní prostředek, který nedávno oslavil své sté narozeniny.

Pokud zapátráme v dějinách vrtulníku, musíme nahlédnout až do kronik staré Číny. Některá semena padající ze stromů se částečně jako helikoptéra chovají a to inspirovalo již ve 4. století př. n. l. ke konstrukci hraček s rotujícími plochami. O osm století později Číňané dokázali popsat i obecný princip vrtulníku, ovšem žádný dosud známý pramen nezmiňuje, zda se odhodlali i k praktickým zkouškám. Podobným problémem se později zaobíral i muž tisícera řemesel Leonardo da Vinci, který v roce 1483 představil svou vizi létajícího šroubu nebo ruský vědec Michail Lomonosov (1711 – 1765).

Ovšem až 13. listopadu 1907 se od země odlepilo něco, co alespoň vzdáleně vrtulník připomínalo. Létající kolo se vzneslo do výšky 30 centimetrů, což byl na svou dobu ohromný úspěch. Přesto trvalo dalších téměř 30 let, než se k nebi vznesla skutečně první helikoptéra. Asi nepřekvapí, že se tak v roce 1935 stalo v militaristicky laděném nacistickém Německu, vrtulník měl být jednou ze zázračných Hitlerových zbraní. Vrtulník Focke Wulf Fw 61 vystoupal až do výšky 3 400 metrů a doletěl do vzdálenosti 230 kilometrů.
Helikoptéry však do bojů druhé světové války výrazně nezasáhly. K jejich masivnějšímu použití došlo až v korejské válce (1950 – 1953) a to především na straně jednotek OSN, které se tehdy postavily severokorejské a čínské agresi. Možnosti helikoptér brzy pochopily i armádní špičky v Sovětském Svazu, který se stal společně s USA hnací silou vývoje vrtulníků.

1483
„Nalézám, že je-li tento přístroj vytvořený v podobě šroubu dobře zhotoven, totiž ze škrobeného plátna a rychle otáčen, tu si řečený šroub vytvoří ve vzduchu matici a vznese se…“  píše Leonardo da Vinci ve svém spise o možnostech létajícího šroubu. Zůstalo však jen u teorie, lidská síla nebyla schopná vytvořit tolik energie, aby se šroub do vzduchu skutečně vznesl. Princip byl založen na Archimédově šroubu, který je znám jako jedno z nejstarších čerpadel.

1907

Francouz Paul Cornu se stal prvním člověkem, který se pomocí vrtulí vznesl do vzduchu. Létající bicykl, jak tehdejší tisk Cornův stroj nazval, vážil 330 kilogramů. Na první pokus se vznesl do výšky třiceti centimetrů, na druhý pokus pak dokonce do výšky půldruhého metru.

1936

Startuje první stroj, který si už skutečně zaslouží název vrtulník. Focke-Wulf Fw 61 měl dolet 230 kilometrů a dokázal dosáhnout rychlosti 122 kilometrů za hodinu. Bez pilota vážil 818 kilogramů a byl schopen unést 132 kilogramů. Létala na něm i nejproslulejší pilotka nacistického Německa Hanna Reitsch.

1941

Vrtulník je poprvé nasazen do boje. Je jím Flettner Fl 282 Kolibri a do válečné vřavy jej posílá nacistické Německo. Vrtulníky měly za úkol především vyhledávat nepřátelské ponorky v oblasti Středozemního moře. Plány na stavbu tisíců Kolibříků byly opuštěny, když Spojenci vybombardovali Flettnerovy továrny. Válku přežily pouze tři Fl 282; zbylé byly zničeny, aby nepadly do rukou spojenců. Stroj měl dolet až 300 kilometrů a dokázal vyvinout rychlost 170 km/h. Jeho hmotnost byla 760 kilogramů.

1943

Ani Američané nezahálejí a testují možnosti vrtulníků. Tím prvním je legendární Sikorski R-4. Ruský emigrant Igor Sikorski je jednou z nejdůležitějších postav ve vývoji helikoptér. Jeho stroje se staly prvními sériově vyráběnými helikoptérami. Sikorski R-4 létal rychlostí 120 kilometrů za hodinu. Své použití našel především v záchranných operacích.

1950

Na scénu vstupuje s modelem Mi-1 i Sovětský svaz. Tento lehký vrtulník se vyráběl celých 16 let a byl určen především k transportním účelům. Maximální rychlost Mi-1 byla 185 kilometrů za hodinu a jeho dolet byl 430 kilometrů.

1964

Válka ve Vietnamu bývá často označována jako „válka vrtulníků“ Jedním ze strojů, který zde byl nasazen, byl Sikorsky CH-53 Super Stallion. Tyto helikoptéry se účastnily i neúspěšného pokusu o vysvobození amerických rukojmí v Íránu v roce 1980. Kromě toho byly též nasazeny při americké invazi na Grenadu v roce 1983. V roce 2004 byly tyto stroje použity při záchranných operacích po řádění tsunami. Sikorsky CH-53 doletěl až do vzdálenosti 1110 kilometrů a létal rychlostí až 315 kilometrů v hodině.

1969

I ve výzbroji Československé lidové armády byl vrtulník sovětské výroby Mi-24. Mi-24 byl dvoumotorový bitevní vrtulník, určený pro přímou podporu pozemních jednotek a k ničení obrněných cílů. Jeho maximální rychlost dosahovala 310 kilometrů za hodinu a jeho dolet pak 160 kilometrů

1974

V polovině sedmdesátých let poprvé vzlétá prototyp vrtulníku, jehož sláva se sice nedotýká hvězd, ale na filmové plátno se dostal. Ve snímku Černý jestřáb sestřelen se objevuje stroj s označením Sikorsky UH-60 Black Hawk. Tato helikoptéra měla a dodnes má funkci bojovou, evakuační i transportní. Dosáhla rychlosti 357 kilometrů v hodině a její dolet je 592 kilometrů.

1979

Američané představují vrtulník Sikorsky SH-60 Seahawk. Tento stroj měl možnost doplňovat palivo za letu, byl vybaven vyhledávacím radarem, pylonem pro detektor magnetických anomálií nebo pylony pro torpéda nebo přídavné nádrže. Mohl být nasazen nejen při záchranných akcích, ale i k likvidaci nepřátelských plavidel. Jeho maximální rychlost byla 233 kilometrů v hodině a jeho dolet 704 kilometrů.

1989

Americká armáda získává do své výbavy víceúčelový letoun V-22A Osprey. Tento stroj je vlastně kombinací letadla a vrtulníku. Létá rychlostí dosahující téměř 600 kilometrů v hodině a bez doplnění paliva doletí až do vzdálenosti 1627  kilometrů. Americké letectvo US Navy využívá V-22A Osprey k přepravě bojových jednotek, k hlídkovým letům a k záchranářským misím, námořní pěchota preferuje jeho použití jako zásobovacího letounu.

2007

V současnosti už vrtulníky zdaleka jen neslouží v armádě nebo v policii. Není málo majetných lidí, kteří si pořídí vlastní soukromý vrtulník. Jedním z nejpopulárnějších strojů tohoto druhu je čtyřmístný model společnosti Robinson R-44. Stačí mít jen zbytečných sedm milionů korun a máte k dispozici helikoptéru, která dosáhne maximální rychlosti 240 kilometrů v hodině a doletí do vzdálenosti 650 kilometrů. Cesta z Prahy do Ostravy takovým vrtulníkem trvá něco málo přes hodinu (vlak Pendolino stejnou trasu ujede za tři a půl hodiny).

Budoucnost

Myšlenky technologů se ubírají různými směry. Jedním z nich je i možnost, že by rakety do vesmíru vynášel právě rotor, jaký známe z vrtulníku. Ostatně, v Kalifornii už testy v této oblasti proběhly, i když zatím ne příliš úspěšně. Spíše byla zajímavější myšlenka použít rotory k přistávání raket. Bohužel, společnost Rotary Rocket Company, která se těmito technologiemi zaobírala, svou činnost musela ukončit, protože jí už nebyly poskytovány státní půjčky.

Rubriky:  Letectví
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

Stealth, útočný bombardér F-117 končí

Stealth, útočný bombardér F-117...

Americké letectvo se rozhodlo vyřadit z výzbroje všech 52 útočných...
Součástka z 3D tiskárny poprvé použita v letecké výrobě

Součástka z 3D tiskárny poprvé...

Technický pokrok je ve všech směrech patrný  dennodenně. Že by se ale již...
DeLorean vyvíjí létající automobil

DeLorean vyvíjí létající automobil

Každému se jistě vybaví trilogie Návrat do budoucnosti, kde hlavní...
Daimler investuje přes půl miliardy korun do elektrické helikoptéry

Daimler investuje přes půl...

O německém projektu Volocopter jsme vás již informovali. Nyní se ale...
Premiérový elektromagnetický start stíhačky z letadlové lodi

Premiérový elektromagnetický start...

F/A-18F Super Hornet premiérově odstartovala z letadlové lodě USS...
DragonFly, polská zbraň budoucnosti

DragonFly, polská zbraň budoucnosti

Technologie dronů se stále zdokonaluje a využití těchto strojů se...
Stíhací letadla budoucnosti pro námořnictvo. Jaká budou?

Stíhací letadla budoucnosti pro...

F/A-18 Hornet a EA-18G Growler slouží v americkém námořnictvu (US...
Aero zahájilo výrobu prvních letounů L-39NG

Aero zahájilo výrobu prvních...

V Aeru Vodochody se rozjela v minulých týdnech výroba nových dílů na letoun...
Sledování zatmění Slunce pomocí bombardérů?

Sledování zatmění Slunce pomocí...

Ale proč ne. NASA bude sledovat úplné zatmění Slunce pomocí...
AirQuadOne, aneb elektrická létající čtyřkolka.

AirQuadOne, aneb elektrická...

Prototyp je dílem evropského konsorcia Neva Aerospace. Ti se snaží vyvinout a...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Tohle video obletělo svět! Jaké to je zaplavat si s mývaly?

Tohle video obletělo svět! Jaké...

Přijde vám plavání s delfíny už moc ohrané?...
Nový průzkum: Integrovali se muslimové do našich společností?

Nový průzkum: Integrovali se...

Podle rozsáhlého průzkumu Agentury Evropské unie pro základní práva (FRA)...
Dětští vojáci: Bez váhání vám prostřelí hlavu!

Dětští vojáci: Bez váhání vám...

Nad poničenými domy iráckého Kirkúku se vznáší dým. Za převrácenou dodávkou se...
Jindřich VIII.: Král, který kvůli ženám změnil dějiny církve!

Jindřich VIII.: Král, který kvůli...

Stal se králem, i když neměl. Založil svou církev kvůli ženě....
Slavné kauzy dočasně zmizelých dětí: Doma je nic neudrží!

Slavné kauzy dočasně zmizelých...

Devítiletému Semajovi Bookerovi (*1998) ze státu Washington se stýská po...
Děsivý hotel McKamey Manor: Vítejte v oživlé noční můře!

Děsivý hotel McKamey Manor: Vítejte v...

V kalifornském San Diegu stojí hotel McKamey Manor. Na pobyt v něm čekají v řadě...
Historie toaletního papíru: Od listů a kamínků k moderním toaletám

Historie toaletního papíru: Od listů...

Z jednoho stromu se vyrobí zhruba 45 kilogramů toaletního papíru. Denně se...
Banská Štiavnica: Jedno z nejkouzelnějších měst v Evropě!

Banská Štiavnica: Jedno z...

V údolí mezi Štiavnickými vrchy leží jedno z nejkouzelnějších měst nejen na...
Černý pátek na vídeňské burze: Co přivedlo slavného generála na mizinu?

Černý pátek na vídeňské burze: Co...

Když v roce 1871 Francie prohraje prusko-rakouskou válku, musí právě...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.