10 nejstarších funkčních mostů světa

Mosty představují jedny z nejdůležitějších lidských staveb. Pomáhají překonávat terénní překážky a pro svou impozantnost jsou nejčastěji zachycovanou dominantou krajiny. Mnohé přečkaly ve funkčním stavu celá tisíciletí.Mosty představují jedny z nejdůležitějších lidských staveb. Pomáhají překonávat terénní překážky a pro svou impozantnost jsou nejčastěji zachycovanou dominantou krajiny. Mnohé přečkaly ve funkčním stavu celá tisíciletí.

Nejstaršími mosty bývaly kmeny statných stromů povalené přes řeku. Jejich následovníky se později staly visuté lávky, které zkracovaly cestu lidem v horských oblastech. Vzhledem k použitým, převážně organickým materiálům, však nemohli tito průkopníci svou trvanlivostí konkurovat pozdějším kamenným stavbám, které se začaly budovat zejména pro potřeby vozové dopravy. Díky stavitelskému umění starých Římanů se až do dnešních dní dochovaly také kamenné akvadukty, jež dopravovaly čistou vodu z horských pramenů do lidnatých měst, vzdálených i mnoho desítek kilometrů.

1. Pont du Gard

Země: Francie
Rok dokončení: 19. př. n. l.

Délka: 300 m
Jedná se o nadzemní úsek jednoho z největších starořímských akvaduktů. Původně měřil kolem 50 km a přiváděl vodu z pramene poblíž Uzes (dnes městečko s 8000 obyvateli) do římského města Nemausus (dnes Nimes se 150 000 obyvatel).

Jeho delší část vede v podzemí, nejslavnější úsek však přemosťuje jihofrancouzskou řeku Gardon (odtud také jeho název, který v překladu znamená „most před Gardon“). Celý akvadukt měl spád 34 cm/km, takže  v cílovém městě byl o pouhých 17 metrů níže než na svém počátku. Denně dokázal dopravit 20 000 metrů krychlových vody, tedy přibližně objem menšího zahradního jezírka.
Na stavbu mostu nebyla použita žádná malta, kamenné bloky jsou k sobě přichyceny kovovými skobami. Jako akvadukt byl využíván až do 9. století, pak jej místní obyvatelé začali rozebírat na stavební materiál pro vlastní potřebu. Nicméně jeho nosná část zůstala nedotknuta. V 18. století se začal využívat jako běžný most, zejména pro dopravu potravin. Dodnes lze po jeho spodní úrovni procházet, čehož ročně využívá přes milion turistů z celého světa.

2. Tibériův most

Země: Itálie
Rok dokončení: 20 n. l.

Délka: 70 m
Starořímský most přes řeku Marecchia v jihoitalském městě Rimini dodnes slouží svému účelu, a tak se může pyšnit titulem nejstaršího silničního mostu na světě.

Rimini bylo na pobřeží Jadranského moře založeno již ve 3. století př. n. l. a dnes má přibližně 130 000 obyvatel. Místní lidé mostu přezdívají ďábelský, čímž narážejí na potíže provázející jeho stavbu. Každý dokončený úsek byl podle pověsti vykoupen zborcením jiné jeho části. Římský císař Tibérius, který jej dal postavit, se obrátil s žádostí o pomoc na samotné bohy, ti jej však odmítli vyslechnout. Nezbylo tedy než se upsat ďáblovi, který jako odměnu za pomoc žádal duši první živé bytosti, jež po mostě přejde. Tibérius pak jako obětního beránka přes most poslal psa, čímž podle pověsti ďábla náležitě naštval. Ten se pokusil stavbu rozdupat, ale vlastní dokonalé dílo zničit nedokázal. Zůstaly po něm však stopy v kameni, podobné otiskům obřích kozích paznehtů, které jsou viditelné dodnes.

3. Segovijský akvadukt

Země: Španělsko
Rok dokončení: 50 n. l.

Délka: 813 m
Římský akvadukt, který dodnes zásobuje vodou španělské město Segovia (přibližně 100 km na severozápad od Madridu) je stejně jako ostatní akvadukty z počátku letopočtu vybudován bez pomoci malty. Jako stavební materiál posloužily žulové bloky, které římští stavitelé spojovali za pomoci kovových skob. Přivádí vodu z pramene Fuenfría, který se nachází 17 km od města. Na svém nejvyšším místě dosahuje výšky 28 m a je podpírán celkem 167 oblouky.

Ke vzniku segovisjkého akvaduktu se váže legenda, podle které jej měl vybudovat ďábel. Dohodu s ním uzavřela, žena, která ve městě pracovala jako nosička vody. Pokud by voda do rána měla proudit až k jejím dveřím, propadla by její duše ďáblu. Když se však strhla bouře, která ve skutečnosti byla stavbou akvaduktu v ďábelském podání, začala nosička svého slibu litovat. Celonoční modlitby jí nakonec pomohly, že kohout zakokrhal těsně předtím, než ďábel položil poslední kámen, a o ženinu duši tak přišel.

4. Římský most v Chaves

Země: Portugalsko
Rok dokončení: přelom 1. a 2. století n. l.

Délka: 140 m
Se stavbou započal římský císař Trajan na konci 1. století, nicméně přesné datování známo není. O průběhu stavby částečně informuje nápis, nalezený ve střední části mostu, ve kterém je zaznamenáno, že se na ní podíleli zotročení domorodí obyvatelé. Z 12 současných oblouků jsou původní pouze dva, ostatní pocházejí hlavně ze středověkých rekonstrukcí.

Římané most vybudovali na místě původního brodu, který však umožňoval přechod přes řeku pouze v letních měsících. Celoroční propojení obou břehů následně pomohlo rychlému rozvoji města.

5. Zhaozhou

Země: Čína
Rok dokončení: 605 n. l.

Délka: 50 m
Most Zhaozhou byl postaven v provincii Hebei a nese název po nedalekém kantonu Zhao. Je považován za nejstarší klenutý most na světě a zároveň nejstarší kamenný most v Číně. Evropský nejstarší most tohoto typu bychom nalezli v italské Florencii – Ponte Vechio, který byl dokončen v roce 1345.

Ke stavbě Zhaozhou byly použity vápencové bloky, které, stejně jako u starších akvaduktů, nebyly spojeny maltou, ale kovovými skobami. Při 50 m délky, 9 m šířky a 7,3 m výšky v nejvyšším bodě most váží přibližně 700 tun. Dodnes je součástí běžně využívané silnice. Bez většího poškození dokázal přečkat 10 silných záplav, osm velkých bitev a bezpočet zemětřesení (včetně otřesů v roce 1966, které dosáhly 7,2 stupně Richterovy škály).

6. Vzácný opasek

Země: Čína
Rok dokončení: 816 n. l.

Délka: 317 m
Podivný název mostu vychází z legendy o původu financí potřebných k jeho dokončení. Do prázdné kasy městu údajně přispěl místní prefekt Wang Zhongshu penězi, které utržil za prodej svého cenné opasku.

Stavba přemosťuje největší starověkou umělou vodní dopravní cestu, Velký kanál, nedaleko města Suzhou v provincii Jiangsu. Je dlouhý 317 m, široký 4 m a obsahuje celkem 53 oblouků. Uprostřed má tři vyvýšené oblouky, které tak umožňovaly průjezd větším lodím.

7. Kamenný most v Řezně

Země: Německo
Rok dokončení: 1146

Délka: 310 m
Nejstarší most ve střední Evropě vede přes řeku Dunaj v bavorském Řezně. Stal se vzorem pro mnoho dalších evropských mostů, včetně pražského Juditina. Historie tohoto města sahá až do doby kamenné, kdy tu stála nevelká osada. Od 6. do 14. století našeho letopočtu bylo hlavním městem Bavorska a v současnosti v něm žije kolem 200 000 obyvatel.

Vybudování mostu přes Dunaj ve 12. století otevřelo důležitou obchodní stezku mezi severní Evropou a italskými Benátkami. S jeho stavbou je údajně také spojena ďáblova výpomoc, ovšem pověst se příliš neliší od historky kolem vzniku výše zmíněného římského mostu v Chaves. Otázkou tedy je, jestli ďábel namísto mezi architekty neřádil v historických archivech.

8. Jelení most

Země: Česká republika
Rok dokončení: Druhá polovina 13. století

Délka: 110 m
Nejstarší český most se klene přes řeku Otavu v Písku (110 km jižně od Prahy) a je zároveň druhým nejstarším mostem ve střední Evropě. Jihočeši ovšem ten svůj považují za nejstarší, jelikož most v Řezně byl stržen povodní a poté kompletně zrekonstruován.

Podle pověsti středověcí konšelé rozhodli, že most se bude jmenovat po tom, kdo po něm první přejde. Jenže přes řeku se suchou nohou jako prvnímu zachtělo odvážnému jelenovi, a tak radním nezbylo, než most pojmenovat Jelení. Podobně jako v případě mostu v Řezně, byl i písecký most důležitou součástí obchodní cesty mezi pobalstkými zeměmi a Středomořím. Stavba je široká 6 m, dlouhá 110 m a tvoří ji 7 oblouků.

9. Monnow Bridge

Země: Velká Británie
Rok dokončení: 1272

Délka: 40 m
Jediný anglický zachovalý most se středověkým opevněním vede přes řeku Monnow ve městečku Monmouth v jižním Walesu (v současnosti má kolem 8000 obyvatel). Zajímavé je především tím, že se v jeho hradě roku 1378 narodil anglický král Jindřich V.

Monnow Bridge tvoří tři oblouky a dosahuje délky přibližně 40 m. Charakteristická obranná věž byla k mostu dostavěna až ve 14. století.

10. Most svatého Servatia

Země: Nizozemí
Rok dokončení: 1280

Délka: 200 m
Nejstarší holandský most vede přes řeku Maas ve městě Maastricht (120 000 obyvatel), hlavním městě provincie Limburg. V současnosti je jeho střední část uzpůsobena tomu, aby pod mostem mohly proplouvat i velké lodě.

Město nese název po původním mostě, který zde na přelomu letopočtu nechal vybudovat římský císař Augustus (Maastricht v překladu znamená „přechod přes Maas“). Most však byl stržen a na jeho místě ve 13. století vznikl nový, most svatého Servatia. Ten byl pojmenován po prvním římském biskupovi Maastrichtu, jenž sem ve 4. st. n. l. rozšířil křesťanství a zasloužil se jeho značný rozvoj. Kromě mostu je biskupovi věnována i známa místní katedrála a kostel.

Rubriky:  Architektura
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

Střely ze srpna 1968 budou na fasádě Historické budovy Národního muzea viditelné i po její rekonstrukci.

Střely ze srpna 1968 budou na fasádě...

21. srpen 1968 byl jedním ze zásadních mezníků dějin Československa a od okupace...
Opera v Sydney: Stavba kosmického věku

Opera v Sydney: Stavba kosmického...

Rivalita mezi Hradcem Králové a Pardubicemi je v našich končinách...
Šikovný nátěr z českých laboratoří, který lapá škodliviny

Šikovný nátěr z českých laboratoří,...

Unikátní český nátěr umí víc než jen požírat plísně a odstraňovat špínu z fasád domů....
Moderní architektura ukrytá uprostřed pralesa

Moderní architektura ukrytá...

Jiskření a rivalita mezi Pardubicemi a Hradcem Králové jsou v...
Číně má k pozici lídra na poli „čisté energie“ pomoci i rekuperace tepla

Číně má k pozici lídra na poli...

Na začátku tohoto desetiletí byla rekuperace pro společnosti v Číně prostředkem ke snížení...
Statfjord: Ropný div ze Severního moře

Statfjord: Ropný div ze Severního...

Norové mají docela kliku. Moře, které jej obklopuje, sice příliš ke koupání...
Tři města, která přesahují nebe: Řím, Chartúm, Praha

Tři města, která přesahují nebe:...

Architektura a filozofie. Hodí se tyto pojmy k sobě? Ale samozřejmě, jen...
Génius secese z Katalánska

Génius secese z Katalánska

Desátý červnový den roku 1926 došlo na jedné z barcelonských ulic k...
V Peru nalezeny stopy záhadné civilizace

V Peru nalezeny stopy záhadné...

Archeologové našli na archeologickém nalezišti Huaca Garagay v Limě...
Legenda mezi mosty slaví osmdesátku

Legenda mezi mosty slaví osmdesátku

Symbol San Francisca? Mohou to být tramvaje, typický zvlněný reliéf...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Odborníci varují: Nenechávejte šedý zákal „dozrát“!

Odborníci varují: Nenechávejte šedý...

Šedý zákal je nejčastější příčinou oslepnutí na světě. Postihne každého...
Proč železný kancléř Otto von Bismarck nesnášel černou barvu?

Proč železný kancléř Otto von...

Kancléř Otto von Bismarck znechuceně odvrátí. Černé šaty. Nesnáší černou. „Ať už je to...
Dvě kočky a labyrint z krabic: Jak to dopadne?

Dvě kočky a labyrint z krabic:...

Každý, kdo má kočky, ví, že zabavit je na delší čas je...
Neuvěřitelný příběh: Tajný agent během donášení stihne zplodit dítě

Neuvěřitelný příběh: Tajný agent...

„Kde je táta?“ ptá se zmateně dvouletý chlapec. Matka by mu to...
Záhadný kraken: Jde o opravdového tvora?

Záhadný kraken: Jde o...

Obří vodní příšera, která dokáže zničit i velkou loď. Legenda nebo realita,...
Revoluce v dopravě? Motory by mohla pohánět voda!

Revoluce v dopravě? Motory by...

Takových zpráv už tu bylo několik. Jenže tentokrát přichází s odvážným tvrzením...
Proč se básník Johann Wolfgang Goethe nedokázal podívat smrti do tváře?

Proč se básník Johann Wolfgang...

„Měl zkřivenou tvář, obličej měl popelavě šedý, oči zapadlé, matné, kalné, pohled vyjadřoval...
VIDEO: Kubánská přetlačovaná

VIDEO: Kubánská přetlačovaná

Během Kubánské krize v roce 1962 došlo k události, která hrozila...
3x bombové útoky: Kdo všechno si prošel peklem?

3x bombové útoky: Kdo všechno si...

Terorista Sam Melville má slavnějšího hereckého jmenovce. Je zázrakem,...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.