Domů     Zajímavosti
Co to teče z hadice?
21.stoleti 17.3.2006

Mnozí lidé si už jen těžko dokážou představit svůj život bez auta či motorky. A jejich motor pochopitelně potřebuje nějakou „potravu“. Víme však, co se skrývá v jednotlivých hadicích na stojanech benzínových čerpadel?Mnozí lidé si už jen těžko dokážou představit svůj život bez auta či motorky. A jejich motor pochopitelně potřebuje nějakou „potravu“. Víme však, co se skrývá v jednotlivých hadicích na stojanech benzínových čerpadel?

První benzínové motory se roztočily okolo roku 1870. Pro svůj pohon mohly využívat nejen lehký benzín (směs uhlovodíků převážně s 5–6 atomy uhlíku), ale i plyn (tehdy svítiplyn či dřevoplyn). Do automobilů začaly být tyto motory zabudovávány začátkem 20. století.

Konec olova
Během dvacátých let se začala odlišovat kvalita jednotlivých benzínů a trh se tak mohl otevřít pro Super a Premium, směsi aromatických uhlovodíků s benzínem. Pro zvýšení oktanového čísla (míra náchylnosti tekutých paliv k předčasnému zápalu) se začaly používat olovnaté sloučeniny. Ty se však posléze ukázaly jako velmi nešetrné k životnímu prostředí a postupem času se od nich začalo ustupovat. V posledních letech převzaly vládu bezolovnaté benziny a výroba benzinu s jakýmkoliv obsahem olova byla zakázána.
První motor na naftu sestrojil v roce 1892 německý vynálezce Robert Diesel. Ve 20. letech minulého století jej začaly využívat zprvu nákladní a později i osobní automobily.
V době války, kdy benzín byl jen pro armádu, se z nouze znovu začalo jezdit na dřevoplyn. V poslední době se však stále populárnějším stává pohon na LPG, tedy zkapalnělý ropný plyn. Například v Nizozemsku jej využívá téměř 10 % všech vozidel. Přitom motor na plyn není žádnou novinkou. První, například Lenoirův stroj z roku 1862, používal svítiplyn.

Co je to za číslo?
Výroba tradičních pohonných hmot je nemyslitelná bez ropy a zemního plynu. Na benzínových pumpách se pak setkáváme s jeho několika podobami, odlišenými číslovkou (oktanové číslo) za názvem daného paliva. To určuje charakter daného paliva a vyjadřuje jeho odolnost paliva proti samozápalu při kompresi ve válci spalovacího motoru.
Je to vlastně procentuální obsah izooktanu (C8H18, bezbarvá kapalina vyskytující se v ropě) ve směsi s heptanem (nasycený uhlovodík se sedmi atomy uhlíku), kdy heptan má oktanové číslo 0, izooktan 100. Například oktanové číslo 95 pak znamená, že palivo je stejně odolné proti samozápalu jako směs, skládající se z 95 % oktanu a pěti % heptanu.
Oktanové číslo však může mít i hodnotu vyšší než 100. Takové palivo je pak ještě odolnější proti samozápalu než čistý izooktan.
 

Special 91 (Special)
Složením je tento druh velmi podobný benzinu Normal. Jediný rozdíl spočívá v tom, že Special je aditivován přísadou, která má zabraňovat vytloukání sedel výfukových ventilů. Special 91 využívají především řidiči starších aut, která byla vyrobená před zákazem olovnatých příměsí. A že takových vozidel najdeme po našich silnicích ještě dost. Od roku 2001, kdy se do benzínu již olovo nepřidává, je zde jako aditivum používán draslík.

Natural 91 (Normal)
Natural 91 již aditivum nahrazující olovo nemá. Proto ho využívají především automobily, které byly vyrobeny v nedávné době, a kterým buď tento druh benzínu stačí nebo jej přímo vyžadují. Bezolovnatý benzin s oktanovým číslem 91 se používá do automobilů s katalyzátorem nebo elektronickým vstřikováním.

Natural 95 (Super)
Natural 95 je nejprodávanějším benzínem na trhu. Ve Spolkové republice je tento druh benzínu známý jako Speciál 95. Používá se do všech vozidel s katalyzátorem i bez katalyzátoru, s novějšími motory přizpůsobenými pro spalování bezolovnatého benzinu. V současné době využívá tohoto typu benzinu většina vyráběných osobních vozidel od vozidel nejnižší třídy až po luxusní vozidla s vysokým výkonem motoru. Nelze jej používat do starých typů motorů vyžadujících olovnaté přísady. Nedoporučuje se jej bez úprav používat jako náhradu za benzin 91 oktanů, aby nedošlo k poškození motoru. Před takovým využitím je nutné náležitě seřídit ventily, předstih motoru a poradit se s odborníky.

Natural 98 (Super Plus)
Načepovat si do nádrže Natural 98 je jako dát si místo salámu junior šunku od kosti. Tomu samozřejmě odpovídá i cena. Vzhledem k tomu, že se do jisté míry jedná o luxusní zboží, není nijak masově rozšířen. Pro rafinerie se jedná o drahý a náročný produkt. Přestože jej některá vozidla, zvláště ta dražší, vyžadují, dá se předpokládat, že z nabídek čerpacích stanic postupně zmizí. Během dvou let by tak na pumpách měly zůstat z dosavadních ropných produktů dva druhy benzinů a motorová nafta.

Motorová nafta
Motorová nafta je palivem pro pohon dieselových motorů, převážně strojů, agregátů, nákladní dopravy a v menší míře i osobních vozidel s moderními dieselovými motory. Oproti benzinovému pohonu je motorová nafta olejového složení, čímž zajišťuje současně i mazání palivového systému. Záměna motorové nafty za benzin má za následek velmi rychlé zadření motoru. Olejové složení motorové nafty však má i svoje nevýhody, kterými jsou tuhnutí, horší hoření a spalování, usazování karbonizačních zbytků v motoru apod. V zimním období je potom velmi důležitým parametrem její filtrovatelnost.

Bionafta
Na našich čerpacích stanicích se již nesetkáváme jen s klasickými palivy, jako je benzín nebo nafta. Z ekologických i finančních důvodů se neustále vyvíjí alternativní paliva, která by byla schopna nahradit současné ropné produkty. Jedním z nejoblíbenějších je právě tzv. bionafta, nahrazující klasickou motorovou naftu. Bionafta obsahuje kromě běžných ropných komponentů motorové nafty okolo 30 procent rostlinných olejů tzv. meřo, tedy metylestery kyselin řepkového oleje. Bionafta sice lehce omezí výkon, ale je šetrnější nejen k životnímu prostředí, ale i k palivovému systému a díky daňovému zvýhodnění i k peněženkám řidičů.

LPG (Liquified petroleum gas)
Další palivo, které postupně dobývá svět je LPG. Pod touto zkratkou se skrývá náš starý známý, tlakem zkapalněný propan-butan s malým množstvím nenasycených uhlovodíků. Je ideální pro pohon do rovin, v hornaté krajině má motor přece jen slabší výkon. Nelze nevzpomenout, že díky ceně (cca 16,50 Kč) ten, kdo LPG používá, ušetří nezanedbatelné množství financí.
LPG je vlastně nízkovroucí benzín, který se odpařuje rychleji než klasický automobilový benzin s plnou destilační křivkou. V České republice se tento druh pohonných hmot teprve rozvíjí, spotřebuje se ho tu ročně 70 tisíc tun. Naproti tomu benzínu se ročně spálí až dva miliony tun.

Oktanová čísla některých paliv
Automobilový benzín: 87–98, dnes obvykle nejméně 91
Letecký benzín: 87 – 107
Závodní benzín: 95 – 130
Benzín používaný ve Formuli 1: 95 – 102 (stanoveno pravidly)
LPG: okolo 110

Předchozí článek
Související články
Nejrozlehlejší světový kontinent ukrývá mnoho měst, paláců a dalších míst, které i po několik staletí halí závoj tajemna. Podíleli se na jejich vzniku bohové, andělé nebo snad démoni? Od chvíle, kdy byla na dálném východě založena říše, která se svou mocí vyrovnala těm největším civilizacím historie uplynulo již mnoho let. Khmérská civilizace po více než […]
Virtuální realita už není jen hračkou geeků, odnoží herního zábavního průmyslu nebo vědců. Její potenciál je větší, s přesahem do každodenního života. Městská knihovna v Praze prostřednictvím VR nejen zpřístupnila zajímavou, bezmála stoletou historii budovy knihovny na Mariánském náměstí, ale umožňuje i pohlédnout na knihovnu a její služby novýma očima. Městská knihovna v Praze zahájila projekt před […]
Pro dospělé není život černo-bílý, žijeme v mnoha barvách. Pro dítě se však dělí na dvě poloviny – ženskou a mužskou. Od chvíle, kdy dítě začne vnímat, je pro něj otec zástupcem/modelem jedné poloviny lidstva. A pokud muž chce být skutečným mužem/otcem, musí být i „dobrým tátou“… Role otce před 100 lety byla někde úplně […]
Larvy potemníka moučného, kterému se přezdívá moučný červ, patří mezi potravinové a skladištní škůdce. V domácnostech se s nimi naštěstí, na rozdíl od potravinových molů, setká málokdo. Larvy totiž potřebují velké zásoby potravin, protože se vyvíjejí dlouho. Podle českých vědců by se však v budoucnosti mohly právě ony stát základem našeho jídelníčku. Vzhledem k rostoucí […]
Byla to senzace, když v roce 2003 na indonéském ostrově Flores našli vědci kosterní pozůstatky asi metr vysokého humanoida. Právě kvůli výšce se mu začalo přezdívat hobit. Kdo byli tito lidé ale zač? Trpěli záhadnou nemocí, v jejímž důsledku se zmenšili, jak si experti myslí? Oficiálně jde o člověka floreského (Homo floresiensis), mnohem více se však uchytilo […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz