Co to teče z hadice?

Mnozí lidé si už jen těžko dokážou představit svůj život bez auta či motorky. A jejich motor pochopitelně potřebuje nějakou „potravu“. Víme však, co se skrývá v jednotlivých hadicích na stojanech benzínových čerpadel?Mnozí lidé si už jen těžko dokážou představit svůj život bez auta či motorky. A jejich motor pochopitelně potřebuje nějakou „potravu“. Víme však, co se skrývá v jednotlivých hadicích na stojanech benzínových čerpadel?

První benzínové motory se roztočily okolo roku 1870. Pro svůj pohon mohly využívat nejen lehký benzín (směs uhlovodíků převážně s 5–6 atomy uhlíku), ale i plyn (tehdy svítiplyn či dřevoplyn). Do automobilů začaly být tyto motory zabudovávány začátkem 20. století.

Konec olova
Během dvacátých let se začala odlišovat kvalita jednotlivých benzínů a trh se tak mohl otevřít pro Super a Premium, směsi aromatických uhlovodíků s benzínem. Pro zvýšení oktanového čísla (míra náchylnosti tekutých paliv k předčasnému zápalu) se začaly používat olovnaté sloučeniny. Ty se však posléze ukázaly jako velmi nešetrné k životnímu prostředí a postupem času se od nich začalo ustupovat. V posledních letech převzaly vládu bezolovnaté benziny a výroba benzinu s jakýmkoliv obsahem olova byla zakázána.
První motor na naftu sestrojil v roce 1892 německý vynálezce Robert Diesel. Ve 20. letech minulého století jej začaly využívat zprvu nákladní a později i osobní automobily.
V době války, kdy benzín byl jen pro armádu, se z nouze znovu začalo jezdit na dřevoplyn. V poslední době se však stále populárnějším stává pohon na LPG, tedy zkapalnělý ropný plyn. Například v Nizozemsku jej využívá téměř 10 % všech vozidel. Přitom motor na plyn není žádnou novinkou. První, například Lenoirův stroj z roku 1862, používal svítiplyn.

Co je to za číslo?
Výroba tradičních pohonných hmot je nemyslitelná bez ropy a zemního plynu. Na benzínových pumpách se pak setkáváme s jeho několika podobami, odlišenými číslovkou (oktanové číslo) za názvem daného paliva. To určuje charakter daného paliva a vyjadřuje jeho odolnost paliva proti samozápalu při kompresi ve válci spalovacího motoru.
Je to vlastně procentuální obsah izooktanu (C8H18, bezbarvá kapalina vyskytující se v ropě) ve směsi s heptanem (nasycený uhlovodík se sedmi atomy uhlíku), kdy heptan má oktanové číslo 0, izooktan 100. Například oktanové číslo 95 pak znamená, že palivo je stejně odolné proti samozápalu jako směs, skládající se z 95 % oktanu a pěti % heptanu.
Oktanové číslo však může mít i hodnotu vyšší než 100. Takové palivo je pak ještě odolnější proti samozápalu než čistý izooktan.
 

Special 91 (Special)
Složením je tento druh velmi podobný benzinu Normal. Jediný rozdíl spočívá v tom, že Special je aditivován přísadou, která má zabraňovat vytloukání sedel výfukových ventilů. Special 91 využívají především řidiči starších aut, která byla vyrobená před zákazem olovnatých příměsí. A že takových vozidel najdeme po našich silnicích ještě dost. Od roku 2001, kdy se do benzínu již olovo nepřidává, je zde jako aditivum používán draslík.

Natural 91 (Normal)
Natural 91 již aditivum nahrazující olovo nemá. Proto ho využívají především automobily, které byly vyrobeny v nedávné době, a kterým buď tento druh benzínu stačí nebo jej přímo vyžadují. Bezolovnatý benzin s oktanovým číslem 91 se používá do automobilů s katalyzátorem nebo elektronickým vstřikováním.

Natural 95 (Super)
Natural 95 je nejprodávanějším benzínem na trhu. Ve Spolkové republice je tento druh benzínu známý jako Speciál 95. Používá se do všech vozidel s katalyzátorem i bez katalyzátoru, s novějšími motory přizpůsobenými pro spalování bezolovnatého benzinu. V současné době využívá tohoto typu benzinu většina vyráběných osobních vozidel od vozidel nejnižší třídy až po luxusní vozidla s vysokým výkonem motoru. Nelze jej používat do starých typů motorů vyžadujících olovnaté přísady. Nedoporučuje se jej bez úprav používat jako náhradu za benzin 91 oktanů, aby nedošlo k poškození motoru. Před takovým využitím je nutné náležitě seřídit ventily, předstih motoru a poradit se s odborníky.

Natural 98 (Super Plus)
Načepovat si do nádrže Natural 98 je jako dát si místo salámu junior šunku od kosti. Tomu samozřejmě odpovídá i cena. Vzhledem k tomu, že se do jisté míry jedná o luxusní zboží, není nijak masově rozšířen. Pro rafinerie se jedná o drahý a náročný produkt. Přestože jej některá vozidla, zvláště ta dražší, vyžadují, dá se předpokládat, že z nabídek čerpacích stanic postupně zmizí. Během dvou let by tak na pumpách měly zůstat z dosavadních ropných produktů dva druhy benzinů a motorová nafta.

Motorová nafta
Motorová nafta je palivem pro pohon dieselových motorů, převážně strojů, agregátů, nákladní dopravy a v menší míře i osobních vozidel s moderními dieselovými motory. Oproti benzinovému pohonu je motorová nafta olejového složení, čímž zajišťuje současně i mazání palivového systému. Záměna motorové nafty za benzin má za následek velmi rychlé zadření motoru. Olejové složení motorové nafty však má i svoje nevýhody, kterými jsou tuhnutí, horší hoření a spalování, usazování karbonizačních zbytků v motoru apod. V zimním období je potom velmi důležitým parametrem její filtrovatelnost.

Bionafta
Na našich čerpacích stanicích se již nesetkáváme jen s klasickými palivy, jako je benzín nebo nafta. Z ekologických i finančních důvodů se neustále vyvíjí alternativní paliva, která by byla schopna nahradit současné ropné produkty. Jedním z nejoblíbenějších je právě tzv. bionafta, nahrazující klasickou motorovou naftu. Bionafta obsahuje kromě běžných ropných komponentů motorové nafty okolo 30 procent rostlinných olejů tzv. meřo, tedy metylestery kyselin řepkového oleje. Bionafta sice lehce omezí výkon, ale je šetrnější nejen k životnímu prostředí, ale i k palivovému systému a díky daňovému zvýhodnění i k peněženkám řidičů.

LPG (Liquified petroleum gas)
Další palivo, které postupně dobývá svět je LPG. Pod touto zkratkou se skrývá náš starý známý, tlakem zkapalněný propan-butan s malým množstvím nenasycených uhlovodíků. Je ideální pro pohon do rovin, v hornaté krajině má motor přece jen slabší výkon. Nelze nevzpomenout, že díky ceně (cca 16,50 Kč) ten, kdo LPG používá, ušetří nezanedbatelné množství financí.
LPG je vlastně nízkovroucí benzín, který se odpařuje rychleji než klasický automobilový benzin s plnou destilační křivkou. V České republice se tento druh pohonných hmot teprve rozvíjí, spotřebuje se ho tu ročně 70 tisíc tun. Naproti tomu benzínu se ročně spálí až dva miliony tun.

Oktanová čísla některých paliv
Automobilový benzín: 87–98, dnes obvykle nejméně 91
Letecký benzín: 87 – 107
Závodní benzín: 95 – 130
Benzín používaný ve Formuli 1: 95 – 102 (stanoveno pravidly)
LPG: okolo 110

Rubriky:  Zajímavosti
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

Létající auta na trhu již od roku 2019

Létající auta na trhu již od...

Čínská společnost Zhejiang Geely Holding Group je známá po celém...
Poláky může vyjít kácení v Bělověžském pralese hodně draze

Poláky může vyjít kácení v...

Soudní dvůr Evropské unie rozhodl, že musí Polsko bezodkladně přestat...
Horským kamzíkům se v Tatrách daří

Horským kamzíkům se v Tatrách daří

Pozitivní zpráva přišla z polské a slovenské strany Tater. V letošním roce se zde...
Rezervace v Milovicích se rozšířila o pět nových zubrů

Rezervace v Milovicích se rozšířila...

Ne každý ví, že se v bývalém vojenském prostoru Milovice, který se nachází u Benátek...
Na jižní pól za pomoci obnovitelné energie

Na jižní pól za pomoci...

Obnovitelná energie, toto spojení slyšíme čím dál víc. A aby toho nebylo...
Skutečně pocházíme z Afriky?

Skutečně pocházíme z Afriky?

“Člověk pochází z Afriky,” tuto teorii si ve školní lavici vyslechl...
Uber přichází s novou strategií

Uber přichází s novou strategií

Nejen v České republice, zejména v Praze, jsou řidiči Uberu středem zájmu a...
Roboti a UI

Roboti a UI

Program v hlavní budově festivalu Akademie věd ČR v Praze na Národní třídě...
Ostravští vědci vytvořili aplikaci o vážkách

Ostravští vědci vytvořili aplikaci...

Mobilní aplikace Lovec vážek CZ si klade za cíl informovat veřejnost o tomto...
Pelikáni ze safari se přestěhovali do zimoviště

Pelikáni ze safari se přestěhovali...

Včera proběhl v ZOO Dvůr Králové každoroční odchyt pelikánů. Více než dvacet...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Bitvu o ostrov Saipan ukončila hromadná sebevražda!

Bitvu o ostrov Saipan ukončila...

„Jeden člověk nemůže být odpovědný jak za politická, tak vojenská rozhodnutí....
Nepostradatelný radar: Spoléhá na něj armáda i policisté!

Nepostradatelný radar: Spoléhá na...

Občas to u některých vynálezů bývá, že jejich vznik úzce souvisí s...
Šokující tvrzení mladého Rusa: V minulém životě jsem žil na Marsu!

Šokující tvrzení mladého Rusa: V...

Boris Kiprijanovič se narodil 11. Ledna 1996 ve městě Volžskij  a už dlouhá...
Chybí vám adrenalin? Zkuste si krok do prázdna!

Chybí vám adrenalin? Zkuste si...

Závěr roku 2013 udělal radost všem milovníkům bláznivých atrakcí. Ti si ve svých...
Sadistka z Osvětimi Irma Greseová: Satan v sukních!

Sadistka z Osvětimi Irma...

Ženy jsou mezi sadistickými zločinci spíše výjimkou. Ale i takové se mohou...
5x smrt televizních star: Kdo se zastřelil v přímém přenosu?

5x smrt televizních star: Kdo se...

Reportérka televizní stanice WXLT-TV (dnes WWSB) Christine Chubbucková...
Tajemství Reinholda Messnera: Doprovázel horolezce při výstupu strážný anděl?

Tajemství Reinholda Messnera:...

Reinhold Messner šplhá vzhůru po ledem pokryté stěně. Přitom se nemůže...
První zatmění slunce? Před 3000 lety!

První zatmění slunce? Před 3000...

Britský tým vědců z univerzity v Cambridge zjistil, že vůbec první zatmění Slunce...
Megaloman Alexandr Veliký: Porážku neznal!

Megaloman Alexandr Veliký:...

Vojevůdce neznající porážku, krutý tyran i dobyvatel celého tehdy...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.