Co to teče z hadice?

Mnozí lidé si už jen těžko dokážou představit svůj život bez auta či motorky. A jejich motor pochopitelně potřebuje nějakou „potravu“. Víme však, co se skrývá v jednotlivých hadicích na stojanech benzínových čerpadel?Mnozí lidé si už jen těžko dokážou představit svůj život bez auta či motorky. A jejich motor pochopitelně potřebuje nějakou „potravu“. Víme však, co se skrývá v jednotlivých hadicích na stojanech benzínových čerpadel?

První benzínové motory se roztočily okolo roku 1870. Pro svůj pohon mohly využívat nejen lehký benzín (směs uhlovodíků převážně s 5–6 atomy uhlíku), ale i plyn (tehdy svítiplyn či dřevoplyn). Do automobilů začaly být tyto motory zabudovávány začátkem 20. století.

Konec olova

Během dvacátých let se začala odlišovat kvalita jednotlivých benzínů a trh se tak mohl otevřít pro Super a Premium, směsi aromatických uhlovodíků s benzínem. Pro zvýšení oktanového čísla (míra náchylnosti tekutých paliv k předčasnému zápalu) se začaly používat olovnaté sloučeniny. Ty se však posléze ukázaly jako velmi nešetrné k životnímu prostředí a postupem času se od nich začalo ustupovat. V posledních letech převzaly vládu bezolovnaté benziny a výroba benzinu s jakýmkoliv obsahem olova byla zakázána.
První motor na naftu sestrojil v roce 1892 německý vynálezce Robert Diesel. Ve 20. letech minulého století jej začaly využívat zprvu nákladní a později i osobní automobily.

V době války, kdy benzín byl jen pro armádu, se z nouze znovu začalo jezdit na dřevoplyn. V poslední době se však stále populárnějším stává pohon na LPG, tedy zkapalnělý ropný plyn. Například v Nizozemsku jej využívá téměř 10 % všech vozidel. Přitom motor na plyn není žádnou novinkou. První, například Lenoirův stroj z roku 1862, používal svítiplyn.

Co je to za číslo?

Výroba tradičních pohonných hmot je nemyslitelná bez ropy a zemního plynu. Na benzínových pumpách se pak setkáváme s jeho několika podobami, odlišenými číslovkou (oktanové číslo) za názvem daného paliva. To určuje charakter daného paliva a vyjadřuje jeho odolnost paliva proti samozápalu při kompresi ve válci spalovacího motoru.
Je to vlastně procentuální obsah izooktanu (C8H18, bezbarvá kapalina vyskytující se v ropě) ve směsi s heptanem (nasycený uhlovodík se sedmi atomy uhlíku), kdy heptan má oktanové číslo 0, izooktan 100. Například oktanové číslo 95 pak znamená, že palivo je stejně odolné proti samozápalu jako směs, skládající se z 95 % oktanu a pěti % heptanu.

Oktanové číslo však může mít i hodnotu vyšší než 100. Takové palivo je pak ještě odolnější proti samozápalu než čistý izooktan.
 

Special 91 (Special)

Složením je tento druh velmi podobný benzinu Normal. Jediný rozdíl spočívá v tom, že Special je aditivován přísadou, která má zabraňovat vytloukání sedel výfukových ventilů. Special 91 využívají především řidiči starších aut, která byla vyrobená před zákazem olovnatých příměsí. A že takových vozidel najdeme po našich silnicích ještě dost. Od roku 2001, kdy se do benzínu již olovo nepřidává, je zde jako aditivum používán draslík.

Natural 91 (Normal)

Natural 91 již aditivum nahrazující olovo nemá. Proto ho využívají především automobily, které byly vyrobeny v nedávné době, a kterým buď tento druh benzínu stačí nebo jej přímo vyžadují. Bezolovnatý benzin s oktanovým číslem 91 se používá do automobilů s katalyzátorem nebo elektronickým vstřikováním.

Natural 95 (Super)

Natural 95 je nejprodávanějším benzínem na trhu. Ve Spolkové republice je tento druh benzínu známý jako Speciál 95. Používá se do všech vozidel s katalyzátorem i bez katalyzátoru, s novějšími motory přizpůsobenými pro spalování bezolovnatého benzinu. V současné době využívá tohoto typu benzinu většina vyráběných osobních vozidel od vozidel nejnižší třídy až po luxusní vozidla s vysokým výkonem motoru. Nelze jej používat do starých typů motorů vyžadujících olovnaté přísady. Nedoporučuje se jej bez úprav používat jako náhradu za benzin 91 oktanů, aby nedošlo k poškození motoru. Před takovým využitím je nutné náležitě seřídit ventily, předstih motoru a poradit se s odborníky.

Natural 98 (Super Plus)

Načepovat si do nádrže Natural 98 je jako dát si místo salámu junior šunku od kosti. Tomu samozřejmě odpovídá i cena. Vzhledem k tomu, že se do jisté míry jedná o luxusní zboží, není nijak masově rozšířen. Pro rafinerie se jedná o drahý a náročný produkt. Přestože jej některá vozidla, zvláště ta dražší, vyžadují, dá se předpokládat, že z nabídek čerpacích stanic postupně zmizí. Během dvou let by tak na pumpách měly zůstat z dosavadních ropných produktů dva druhy benzinů a motorová nafta.

Motorová nafta

Motorová nafta je palivem pro pohon dieselových motorů, převážně strojů, agregátů, nákladní dopravy a v menší míře i osobních vozidel s moderními dieselovými motory. Oproti benzinovému pohonu je motorová nafta olejového složení, čímž zajišťuje současně i mazání palivového systému. Záměna motorové nafty za benzin má za následek velmi rychlé zadření motoru. Olejové složení motorové nafty však má i svoje nevýhody, kterými jsou tuhnutí, horší hoření a spalování, usazování karbonizačních zbytků v motoru apod. V zimním období je potom velmi důležitým parametrem její filtrovatelnost.

Bionafta

Na našich čerpacích stanicích se již nesetkáváme jen s klasickými palivy, jako je benzín nebo nafta. Z ekologických i finančních důvodů se neustále vyvíjí alternativní paliva, která by byla schopna nahradit současné ropné produkty. Jedním z nejoblíbenějších je právě tzv. bionafta, nahrazující klasickou motorovou naftu. Bionafta obsahuje kromě běžných ropných komponentů motorové nafty okolo 30 procent rostlinných olejů tzv. meřo, tedy metylestery kyselin řepkového oleje. Bionafta sice lehce omezí výkon, ale je šetrnější nejen k životnímu prostředí, ale i k palivovému systému a díky daňovému zvýhodnění i k peněženkám řidičů.

LPG (Liquified petroleum gas)

Další palivo, které postupně dobývá svět je LPG. Pod touto zkratkou se skrývá náš starý známý, tlakem zkapalněný propan-butan s malým množstvím nenasycených uhlovodíků. Je ideální pro pohon do rovin, v hornaté krajině má motor přece jen slabší výkon. Nelze nevzpomenout, že díky ceně (cca 16,50 Kč) ten, kdo LPG používá, ušetří nezanedbatelné množství financí.
LPG je vlastně nízkovroucí benzín, který se odpařuje rychleji než klasický automobilový benzin s plnou destilační křivkou. V České republice se tento druh pohonných hmot teprve rozvíjí, spotřebuje se ho tu ročně 70 tisíc tun. Naproti tomu benzínu se ročně spálí až dva miliony tun.

Oktanová čísla některých paliv

Automobilový benzín: 87–98, dnes obvykle nejméně 91
Letecký benzín: 87 – 107

Závodní benzín: 95 – 130
Benzín používaný ve Formuli 1: 95 – 102 (stanoveno pravidly)

LPG: okolo 110

Rubriky:  Zajímavosti
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

Přiláká ptačník ohrožené druhy bahňáků?

Přiláká ptačník ohrožené druhy...

V Ptačím parku České společnosti ornitologické odstartovalo hloubení Slavíkovského...
Co ovlivňuje pohlaví potomstva?

Co ovlivňuje pohlaví potomstva?

V přírodě je to zařízeno tak, že živočichové hledají protějšek...
Tvoří mravenčí larvy speciální kastu?

Tvoří mravenčí larvy speciální...

Nejmladší obyvatelé mravenišť, mravenčí larvy, zastávají v koloniích mnoho...
Výtah pro přepravu aut od Elona Muska

Výtah pro přepravu aut od Elona...

O hyperloopu jsme vás informovali již v několika článcích. Nicméně Elon...
Vědci popsali unikátní evoluční mechanismus

Vědci popsali unikátní evoluční...

Tým českého vědce Petra Svobody soustředil svůj výzkum na regulaci...
Lupénka má negativní dopad na život pacientů

Lupénka má negativní dopad na...

Podle celosvětového průzkumu má psoriáza neboli lupénka negativní dopad na...
Autonomní kamion od Tesly

Autonomní kamion od Tesly

Prozatím jediný obrázek elektrického nákladního vozu představila...
V Egyptě byly objeveny 2000 let staré hrobky

V Egyptě byly objeveny 2000 let...

Archeologové objevili na jihu Egypta tři hroby, jejichž stáří...
Budou elektromobily jezdit po dálnicích zdarma?

Budou elektromobily jezdit po...

Již letos v září by měla vláda schválit akční plán o budoucnosti...
K návratu divokých včel přispívají i hmyzí hotely

K návratu divokých včel...

Do rezervace velkých kopytníků v bývalém vojenském prostoru Milovice se vrací další...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Lze díky vědě předcházet přírodním katastrofám?

Lze díky vědě předcházet...

Jako kdyby nestačily války, násilí nebo třeba dopravní nehody. I matička Země...
6 x největší proutníci, kteří vládli světu: Proč sklízeli u žen takový obdiv?

6 x největší proutníci, kteří vládli...

Vládli světu. Měli moc i peníze – ale také spoustu románků a sexu s mnoha...
Představujeme šokující účinky hub, o kterých jste neměli ani tušení!

Představujeme šokující účinky hub, o...

Houby jsou dobré tak leda jako důvod k procházce po lese a následně do...
Facebook: Jsme sledováni na každém kroku?

Facebook: Jsme sledováni na...

Facebook nám pomáhá navazovat kontakty, poskytuje informace. Na druhé straně nám...
Konspirace: Přežil Elvis Presley svou smrt?

Konspirace: Přežil Elvis Presley...

Zatímco celý hudební svět šílí z jeho smrti, on pod jménem John Burrows...
Odborníci varují: Nenechávejte šedý zákal „dozrát“!

Odborníci varují: Nenechávejte šedý...

Šedý zákal je nejčastější příčinou oslepnutí na světě. Postihne každého...
Proč železný kancléř Otto von Bismarck nesnášel černou barvu?

Proč železný kancléř Otto von...

Kancléř Otto von Bismarck znechuceně odvrátí. Černé šaty. Nesnáší černou. „Ať už je to...
Dvě kočky a labyrint z krabic: Jak to dopadne?

Dvě kočky a labyrint z krabic:...

Každý, kdo má kočky, ví, že zabavit je na delší čas je...
Neuvěřitelný příběh: Tajný agent během donášení stihne zplodit dítě

Neuvěřitelný příběh: Tajný agent...

„Kde je táta?“ ptá se zmateně dvouletý chlapec. Matka by mu to...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.