Kam míří ruské lodě?

Opakovaně použitelný stroj pro cesty na oběžnou dráhu Země nebo lety na Měsíc má okolo roku 2010 nahradit zastaralé Sojuzy, které slouží už od roku 1967.Opakovaně použitelný stroj pro cesty na oběžnou dráhu Země nebo lety na Měsíc má okolo roku 2010 nahradit zastaralé Sojuzy, které slouží už od roku 1967.

Od roku 2000 pracuje Ruská konstrukční kancelář (RKK) Eněrgija na vývoji nové kosmické lodě pro pilotované lety. Důstojný nástupce Sojuzu se má jmenovat Kliper. Zájem na spolupráci má i ESA (European Space Agency), ale její definitivní rozhodnutí má padnout až na přelomu tohoto roku. “Jsem přesvědčen, že většina členů bude pro spolupráci,” prohlásil Daniel Sacotte, ředitel oddělení pilotovaných letů ESA.

Kosmický taxík

Úkolem nového kosmického „taxíku“ bude nejen přeprava posádky (2 piloti a 4 kosmonauti nebo cestující) na palubu Mezinárodní kosmické stanice ISS, ale má sloužit i jako “záchranný člun” pro případ okamžité evakuace posádky stanice v situacích ohrožujících život kosmonautů. Navíc bude zajišťovat i přepravu lidí na palubu meziplanetární kosmické lodě, parkující na oběžné dráze kolem Země, která se po “nalodění” kosmonautů vydá třeba k Měsíci či k planetě Marsu. Kliper má také vydělávat jako “výletní autobus” při dopravě zámožných turistů na oběžnou dráhu, na níž  bude schopen samostatného desetidenního letu. Po připojení k Mezinárodní kosmické stanici může zůstat ve vesmíru i podstatně déle.

O čem Američané teprve uvažují

Ve srovnání se současným Sojuzem bude podle vyjádření konstruktérů podstatně pohodlnější a rozměrnější. Základní vlastnosti samozřejmě odvozuje od ostříleného Sojuzu, z raketoplánu Buran si zas odnesl unikátní navigační systém a zkušenosti s vícenásobně použitelnou tepelnou ochrannou. 
Narozdíl od amerických raketoplánů nebude ruský Kliper přepravovat náklad, je určen především pro přepravu kosmonautů. „V praxi tak realizujeme to, o čem Američané teprve uvažují v rámci nové kosmické iniciativy, kterou nedávno nastínil prezident George Bush“ řekl ředitel RKK Jurij Koptěv.

Vedoucí představitelé RKK jsou přesvědčeni, že pokud budou mít k dispozici dostatek finančních prostředků, nová loď by mohla poprvé odstartovat v roce 2010, tj. o čtyři roky dříve, než bude vyvinuta nová americká kosmická loď.

S dlouhým nosem

Pro vynášení Kliperu na oběžnou dráhu kolem Země bude vyvinuta nová nosná raketa Oněga, vycházející z konstrukce osvědčené rakety Sojuz. Startovat bude z kosmodromů Bajkonur a Pleseck, ale  uvažuje se také o startech z kosmodromu ve Francouzské Guyaně. 
Kosmická loď Kliper je vlastně prostorná kabina, tvarem připomínající dlouhý nos raketoplánu Buran. Součástí lodi je malá orbitální sekce, která usnadňuje život posádky na oběžné dráze a nese zařízení pro připojení ke stanici. Okolo této sekce bude prstenec servisního modulu s nádržemi, manévrovacími motory, energetickými systémy a solárními panely. Po splnění úkolů se prstenec oddělí a shoří v atmosféře.  

Jak přistát přesně?

Zcela nově koncipována bude opakovatelně použitelná přistávací sekce, která představuje vlastní podstatu projektu Kliper. Tvar vztlakového tělesa bez křídel umožní klouzavý let při návratu do atmosféry. Zatímco kabiny Sojuz přistávaly v přesně vymezeném koridoru, kormidla na zádi Kliperu umožní manévrování až o 500 kilometrů na obě strany. V závěrečné fázi manévru pak loď zabrzdí tři padáky a těsně před dopadem utlumí náraz malé raketové motory. 

Více se dozvíte:

http://www.1tv.ru    
http://www.astronautix.com

http://wwwmywisecounty.com
http://newsfromrussia.com

http://www.spacenews.ru 

Většina je opět použitelná

Předstartovní přípravy před každým následujícím startem budou trvat 5 až 6 měsíců. Bude nutno vyrobit kompletní přístrojový úsek včetně orbitální sekce a některé výměnné systémy návratové kabiny. Opakované použití celé kosmické lodě Kliper dosahuje 80 %, u návratové kabiny 95 % všech částí.

Základní parametry Kliperu

startovní hmotnost  14,5 tuny
hmotnost návratové kabiny 9,8 tuny

celková délka 10 m
délka návratové části 7 m

maximální průměr  3,06 m
posádka 6 osob (2 piloti + 4 “pasažéři”)

hmotnost vynášeného nákladu na oběžnou dráhu  700 kg
hmotnost nákladu dopravovaného z vesmíru na Zemi  500 kg

objem hermetizovaného prostoru 20 m3 
přetížení při návratu z vesmíru   maximálně 2,5 G

mnohonásobné použití 25x
životnost  10 let

Předpokládá se výroba 4 letových exemplářů lodě Kliper

Rubriky:  Vesmír
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

Příběh tří hvězdných měst

Příběh tří hvězdných měst

Díky novým pozorováním, která pořídil dalekohled VST, se astronomům podařilo...
3D tiskárna pro extrémní podmínky

3D tiskárna pro extrémní podmínky

Společnost Made in Space představila speciální 3D tiskárnu, která funguje i ve...
Když černá díra dostane chuť na galaxii…

Když černá díra dostane chuť na...

Pozorování takzvaných ‘medúzovitých galaxií’ pomocí dalekohledu...
Evropané vypustili další družice

Evropané vypustili další družice

Ve středu 2. srpna ráno vypustila společnost Arianespace raketu...
Rusové na Měsíci? Projekt se opět odkládá.

Rusové na Měsíci? Projekt se opět...

Ruská oficiální místa přiznala, že jejich plány na dobytí...
Vrchol představení Perseid se blíží

Vrchol představení Perseid se blíží

Známý meteorický roj Perseidy hraje své každoroční nebeské divadlo již od...
V pondělí dojde k částečnému zatmění Měsíce

V pondělí dojde k částečnému...

V pondělí 7. srpna budeme moci pozorovat neobvyklý úplněk. Měsíc bude při svém...
NASA v říjnu otestuje obranný planetární systém

NASA v říjnu otestuje obranný...

Před časem jsme vás informovali, že NASA plánuje systém ochrany před...
Nová posádka na Mezinárodní vesmírné stanici

Nová posádka na Mezinárodní...

Stávající členy Mezinárodní vesmírné stanice (ISS) doplnila koncem...
Nalezen první exoměsíc?

Nalezen první exoměsíc?

Sonda Kepler, která od roku 2009 hledí do hlubokého vesmíru, učinila významný objev....

Nenechte si ujít další zajímavé články

Odborníci varují: Nenechávejte šedý zákal „dozrát“!

Odborníci varují: Nenechávejte šedý...

Šedý zákal je nejčastější příčinou oslepnutí na světě. Postihne každého...
Proč železný kancléř Otto von Bismarck nesnášel černou barvu?

Proč železný kancléř Otto von...

Kancléř Otto von Bismarck znechuceně odvrátí. Černé šaty. Nesnáší černou. „Ať už je to...
Dvě kočky a labyrint z krabic: Jak to dopadne?

Dvě kočky a labyrint z krabic:...

Každý, kdo má kočky, ví, že zabavit je na delší čas je...
Neuvěřitelný příběh: Tajný agent během donášení stihne zplodit dítě

Neuvěřitelný příběh: Tajný agent...

„Kde je táta?“ ptá se zmateně dvouletý chlapec. Matka by mu to...
Záhadný kraken: Jde o opravdového tvora?

Záhadný kraken: Jde o...

Obří vodní příšera, která dokáže zničit i velkou loď. Legenda nebo realita,...
Revoluce v dopravě? Motory by mohla pohánět voda!

Revoluce v dopravě? Motory by...

Takových zpráv už tu bylo několik. Jenže tentokrát přichází s odvážným tvrzením...
Proč se básník Johann Wolfgang Goethe nedokázal podívat smrti do tváře?

Proč se básník Johann Wolfgang...

„Měl zkřivenou tvář, obličej měl popelavě šedý, oči zapadlé, matné, kalné, pohled vyjadřoval...
VIDEO: Kubánská přetlačovaná

VIDEO: Kubánská přetlačovaná

Během Kubánské krize v roce 1962 došlo k události, která hrozila...
3x bombové útoky: Kdo všechno si prošel peklem?

3x bombové útoky: Kdo všechno si...

Terorista Sam Melville má slavnějšího hereckého jmenovce. Je zázrakem,...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.