Domů     Technika
Skoncují Švédové s ropou na železnici?
21.stoleti 21.10.2005

Po švédských železnicích se v nedávné době začal prohánět unikátní vlak, který je opravdu šetrný k životnímu prostředí. Jde totiž o první vlakovou soupravu na bioplyn na světě!Po švédských železnicích se v nedávné době začal prohánět unikátní vlak, který je opravdu šetrný k životnímu prostředí. Jde totiž o první vlakovou soupravu na bioplyn na světě!

Zatímco v Peru letos pokřtili vlak, který jezdí na stlačený zemní plyn, Švédové se vrhli na využití bioplynu. Již v červnu letošního roku představili veřejnosti ojedinělý osobní vlak, který může najednou svést 54 pasažérů. Ti jím teď od září mohou pravidelně cestovat na osmdesátikilometrové trati mezi městy Linkoeping a Väestervik při východním pobřeží země.
 
Volvo na kolejích

Vlak, tedy vlastně jen jeden vagón, pohánějí dva motory na bioplyn, které pocházejí z konstrukční dílny, jak taky jinak, známé švédské společnosti Volvo. Nahradily tak staré dieselové jednotky od Fiatu.
Stroj ujede na jedno natankování 600 kilometrů, přičemž potřebné palivo na tuto vzdálenost veze na své palubě v jedenácti nádržích. Přitom se po železnici dokáže hnát rychlostí až 130 kilometrů v hodině. Pro zajímavost moderní české vlaky se po našich tratích mohou pohybovat rychlostí až 160 kilometrů v hodině a současné maximum českého supervlaku Pendolino je 230 km/h. V porovnání s tím se vlak na bioplyn nemá za co stydět, není zase takový šnek.

Jak se jezdí na odpadky 
Bioplyn se vyrábí z organického odpadu, nejčastěji z čistírenských kalů, na jejichž zpracování naleznete po celém Švédsku více než 200 stanic. Při rozkladu rostlinného či živočišného materiálu bez přístupu vzduchu se uvolňuje směs plynů s velkou výhřevností (21 – 23 MJ/m3). Směs je možné skladovat a využít pak jako palivo. Bioplyn se z 65 až 75 procent skládá z metanu, z 25 až 35 procent z oxidu uhličitého a menších množství vodíku, dusíku nebo sirovodíku a dalších látek. Jednou z jeho výhod je, že může být vyráběn lokálně, a stát tak nemusí být závislý na jeho převážení jako je tomu v případě ropy. Na druhou stranu výroba bioplynu je poměrně drahá.

Doprava budoucnosti?
Celý projekt stál firmu Svensk Biogas 10 milionů švédských korun (tedy zhruba 32,5 milionu českých korun), ale investice do vlaku na bioplyn by se měla vyplatit Při využití takového stroje nemusí být totiž železniční trať elektrifikovaná, což snižuje náklady na její opravy a údržbu až o neuvěřitelné dvě třetiny.
V současnosti ve Švédsku jezdí na elektřinu 97 procent vlaků, zatímco motorovou naftu využívají tři procenta železničních spojů. „Pokud všechny švédské vlaky, které v současnosti jezdí s dieselovými motory, budou postupně přestavěny na bioplyn, půjde o výrazný pokrok ve snížení emisí oxidu uhličitého a nezávislost na ropě,“ nastínil budoucnost Björn Sunden, zástupce ředitele společnosti EuroMaint, která se postarala o výměnu motorů. Švédský projekt osobního vlaku na bioplyn by měl rovněž podnítit snahy dalších evropských zemí o zavedení ekologicky šetrných dopravních prostředků.

Skandinávská tradice
V současnosti ve Švédsku podle tamního ministerstva životního prostředí jezdí na bioplyn zhruba 779 autobusů. Například v Linkoepingu to je všech 62 městských autobusů a tisíce osobních automobilů.
Tento druh paliva má ve skandinávské zemi dlouholetou tradici. V čistírnách odpadních vod se vyrábí ve velkém množství posledních deset až patnáct roků. Celková roční výroba bioplynu je 1400 GWh a podíl energie získané z biomasy tak ve Švédsku představuje celých 18 procent, což severský stát řadí mezi přední evropské producenty bioplynu.

Související články
Věda se spojuje, aby byla silnější. Němci to pochopili už před první světovou válkou, když vznikla Společnost Maxe Plancka. V Česku vědecké klastry a interdisciplinární instituce začaly vznikat teprve nedávno, ale výsledky se už dostavují. Svoje interdisciplinární instituce má už každé významnější město, například Praha, Brno, Ostrava. Před devíti lety myšlenka spojit tři vědecká centra […]
Informační a komunikační technologie se staly základním stavebním kamenem, který formuje naše každodenní životy i způsob, jakým pracujeme a podnikáme. Od prvních počítačů až po současné cloudové služby a umělou inteligenci prošla oblast ICT zásadní proměnou. Pojďme si posvítit na to, kde všude se ICT technologie využívají.  Co je ICT?  ICT je zkratka pro informační […]
První ložiska, tedy součásti, které snižují tření, lidstvo využívalo už v antice. A vývoj stále pokračuje. Na moderních hydrostatických ložiscích pracují odborníci na tribologii z Fakulty strojního inženýrství VUT v Brně. Přišli na to, jak udělat ložiska energeticky až o pětinu úspornější.   Využití by vylepšená technologie mohla najít ve velkých obráběcích strojích, divadelních točnách […]
Celoevropský společný podnik EuroHPC (EuroHPC JU) vyhlásil výběrové řízení na dodavatele nového kvantového počítače konsorcia LUMI-Q, který bude umístěn v České republice a propojen se superpočítačem KAROLINA. Národní superpočítačové centrum IT4Innovations, které je součástí VŠB – Technické univerzity Ostrava, se tak stane domovem prvního českého kvantového počítače. Kvantový počítač konsorcia LUMI-Q bude založený na supravodivých […]
Společnost OpenAI na sklonku ledna značně pozměnila „pravidla hry“. Ze svých zásad totiž odstranila zákaz týkající se poskytování umělé inteligence armádám. Proč? Kvůli prevenci! Spolupráci s Pentagonem navázalo „dítko“ Elona Muska a Sama Altmana v polovině ledna, a to konkrétně v oblasti kybernetické bezpečnosti. Projekt, do kterého společnost prozatím zapojila je však ryze preventivní – […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz