10 nejdelších železničních tunelů světa

Lidé se obvykle zajímají o nejvyšší budovy světa, obdivují siluety nejdelších mostů, ale jen málokdo si uvědomuje, že unikátní stavby se mohou nacházet i mimo naše zorné pole – třeba v podzemí. 21. STOLETÍ vám tentokrát představí 10 nejdelších železničních tunelů na světě.Lidé se obvykle zajímají o nejvyšší budovy světa, obdivují siluety nejdelších mostů, ale jen málokdo si uvědomuje, že unikátní stavby se mohou nacházet i mimo naše zorné pole – třeba v podzemí. 21. STOLETÍ vám tentokrát představí 10 nejdelších železničních tunelů na světě.

1. SEIKAN

Celková délka: 53 850 m
Země: Japonsko

Datum uvedení do provozu: 1988
Přestože se neustále vynořují nové a nové informace o stavbě těch nejdelších tunelů na světě, již sedmnáct let své prvenství v tomto směru úspěšně hájí japonský tunel Seikan, ležící pod Cugarským průlivem mezi ostrovy Honšú a Hokkaidó. Oblast průlivu se v 50. letech 20. století stala pro námořní dopravu doslova katastrofou, v jeho vodách v krátké době nalezlo smrt několik stovek lidí, a proto japonská vláda rozhodla o výstavbě tunelu o pozoruhodné délce téměř 54 kilometrů. Ten se později stal i nejdražším tunelem všech dob, když jeho konstrukce spolykala neuvěřitelných 7 miliard dolarů. 

Se stavbou se ale začalo až v roce 1971. Na konstrukci bylo spotřebováno 168 tisíc tun oceli, což by vystačilo na stavbu čtyř známých malajských „dvojčat“, věží Petronas Towers. Seikan, jenž je díky své hloubce 84 metrů pod mořským dnem zároveň i nejhlubším tunelem světa, však od počátku provázejí problémy. Došlo v něm k celkem čtyřem záplavám a ta nejhorší zde řádila v roce 1976, kdy se do tunelu valilo 80 tun vody za minutu. Japoncům trvalo více než dva měsíce, než se jim podařilo tehdejší potopu dostat pod kontrolu. V současnosti v Seikanu pracují čtyři odsávací jednotky, které ho udržují v suchu. Kdyby byly všechny najednou vyřazeny z provozu, tunel by se prosakující vodou zaplnil do 78 hodin.
Cestující v současnosti dávají přednost letecké dopravě, a tak slavný Seikan zeje prázdnotou. Denně tudy projede pouze 15 vlakových souprav v každém směru. Navíc japonská chlouba, Šinkanzen, má do tunelu přístup zapovězen.

 
2. EUROTUNEL

Celková délka: 50 450 m
Země: Velká Británie – Francie

Datum uvedení do provozu: 1994
Ostrovní království přiblížila evropskému kontinentu stavba podmořského tunelu pod kanálem La Manche, která vypukla v roce 1987. Svého naplnění tak došel monstrózní projekt, jehož prvopočátky se datují již do poloviny 18. století. Eurotunel (někdy se mu přezdívá i „Chunnel“ z The Channel Tunnel), jímž se vlaky mohou řítit rychlostí až 160 km/h, spojuje na britské straně městečko Folkestone s francouzským přístavem Calais. Traduje se, že v průběhu stavby britští a francouzští dělníci soutěžili, kdo bude uprostřed budoucího tunelu jako první, a vyhráli prý Britové. Celá stavba se skládá ze dvou dopravních a jednoho obslužného tunelu, který je s těmi hlavními propojen, především kvůli bezpečnostním podmínkám, každých 375 metrů. Ze stejného důvodu jsou v tunelech pasáže, kde vlak může přejet z jednoho do druhého. Z celkové délky tunelu se pod mořem, v hloubce až 45 metrů pod dnem, nachází 38 kilometrů. Výstavba Eurotunelu stála zhruba 14 miliard dolarů, a byla tedy 700krát dražší než například Golden Gate Bridge v San Franciscu.

3. IWATE-IČINOHE

Celková délka: 25 810 m
Země: Japonsko

Datum uvedení do provozu: 2002
V japonské prefektuře Iwate se nachází v současnosti třetí nejdelší tunel světa, který byl dokončen až v roce 2002, přestože s geologickým průzkumem v oblasti se začalo již na konci 80. let minulého století. Je součástí železniční trati Tohoku, na níž se prohánějí šinkanzeny. V blízkosti Iwate-Ičinohe nyní vzniká další unikátní podzemní stavba – tunel Hakkoda, který po svém kompletním dokončení, naplánovaném na rok 2010, odsune Iwate-Ičinohe na čtvrtou pozici mezi nejdelšími tunely světa, protože sám bude měřit 26 455 m. Na počátku letošního roku japonští dělníci prorazili jeho poslední úsek. 

 
4. DAIŠIMIZU

Celková délka: 22 221 m
Země: Japonsko

Datum uvedení do provozu: 1982
Japonsko je zemí nejdelších železničních tunelů světa, o čemž svědčí i jeho hojné zastoupení v tomto žebříčku, a zároveň zemí nejrychlejších vlaků. Tunel Daišimizu leží na trati Jôetsu, která je rovněž určena pro šinkanzeny. S délkou 22 221 metrů patří tunelu Daišimizu v našem žebříčku čtvrtá příčka.

5. SIMPLON I, II

Celková délka: 19 803 m, 19 824 m
Země: Itálie – Švýcarsko

Datum uvedení do provozu: 1906, 1922
V roce 1883 začal cestující mezi Paříží a Istanbulem přepravovat legendární luxusní Orient Express, jehož cesta měřila neuvěřitelných 2577 kilometrů a trvala několik dnů. V roce 1906 jeho trasu ale podstatně zkrátilo otevření téměř dvacetikilometrového tunelu Simplon, spojujícího Itálii a Švýcarsko, který byl ve své době naprostým architektonickým unikátem. Simplon brzy získal na oblibě, a tak v jednokolejném tunelu bylo doslova přecpáno vlaky. Z tohoto důvodu se začalo s výstavbou druhého tunelu, který by alespoň část dopravy z prvního odvedl. Uvedení druhého tunelu do provozu ale oddálila první světová válka, takže se pasažéři v tunelu Simplon II poprvé projeli až v roce 1922. V současnosti se staví dva obří tunely Lötschberg a Gotthard, které by měly na švýcarské straně na Simplon navazovat.   

6. VEREINSKÝ TUNEL

Celková délka: 19 058 m
Země: Švýcarsko

Datum uvedení do provozu: 1999
O výstavbě devatenáctikilometrového tunelu rozhodli sami švýcarští občané v roce 1985. O šest let později se proto mohlo začít s jeho výstavbou. Ražba trvala dalších šest let a slavnostní otevření se konalo 19. listopadu 1999. Navzdory počátečním problémům se celou stavbu podařilo uskutečnit o 5 měsíců dříve, než bylo původně plánováno. Jízda jednokolejným Vereinským tunelem, který spojuje alpská města Kloster a Susch, trvá zhruba 19 minut.

7. ŠINKANMON

Celková délka: 18 713 m
Země: Japonsko

Datum uvedení do provozu: 1975
Dvoukolejný podmořský tunel Šinkanmon spojuje japonské ostrovy Honšú a Kjúšú a leží na známé trati Sanyo, dlouhé 554 kilometrů. Stejně jako většina nově vybudovaných japonských tunelů je určen především pro to, aby se v něm mohl prohánět japonský šinkanzen, nebo jak se mu také říká „vlak střela“, rychlostí kolem 275 kilometrů v hodině. 

8. APENINSKÝ TUNEL

Celková délka: 18 507 m
Země: Itálie

Datum uvedení do provozu: 1934
Na jedné z nejdůležitějších italských železničních tratí z Bologne do Florencie leží 18,5 kilometru dlouhý dvoukolejný Apeninský tunel. Jeho stavba, dokončená již v roce 1934, trvala celých 16 let.

9. ČCHIN-LING I-II

Celková délka: 18 457 m
Země: Čína

Datum uvedení do provozu: 2002
V čínském pohoří Čchin-ling se nachází nejdelší železniční tunel v zemi a devátý nejdelší tunel na světě. V jeho blízkosti leží 40 let starý tunel, který měří pouhé dva kilometry, protože má blíže k zemskému povrchu. Ten byl oproti tomu dnešnímu, raženému nejmodernějšími technologiemi, vybudován pouze lidskou silou a ručními vrtačkami. Nový tunel, jehož ražba byla zahájena na konci roku 1997, se skládá ze dvou paralelních jednokolejných tubusů, které jsou od sebe vzdáleny 30 metrů.

10. ROKKÔ

Celková délka: 16 250 m
Země: Japonsko

Datum uvedení do provozu: 1972
Tunel Rokkô vede stejnojmennou žulovou horou poblíž města Kobe na japonském ostrově Honšú. V roce 1995 ho na několika místech vážně poškodilo zemětřesení o síle 7,2 stupně Richterovy škály, které oblast zasáhlo. Opravy tunelu trvaly čtyři měsíce. Podobně jako tunel Šinkanmon i tento je součástí vysokorychlostní železniční tratě Sanyo.

Rubriky:  Architektura
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

Věž na Ještědu: Kužel proti větru

Věž na Ještědu: Kužel proti větru

Česká republika se bohužel nemůže chlubit mnoha stavbami moderní...
Život v jurtě aneb Souznění s přírodou

Život v jurtě aneb Souznění s...

Vzhled jurt se region od region liší, co však mají všechny společné je...
Katedrála v Chartres: aplikovaná věda v období gotiky

Katedrála v Chartres: aplikovaná...

Řekne-li se katedrála Notre-Dame, každý si vybaví Paříž a hrbatého zvoníka...
Střely ze srpna 1968 budou na fasádě Historické budovy Národního muzea viditelné i po její rekonstrukci.

Střely ze srpna 1968 budou na fasádě...

21. srpen 1968 byl jedním ze zásadních mezníků dějin Československa a od okupace...
Opera v Sydney: Stavba kosmického věku

Opera v Sydney: Stavba kosmického...

Rivalita mezi Hradcem Králové a Pardubicemi je v našich končinách...
Šikovný nátěr z českých laboratoří, který lapá škodliviny

Šikovný nátěr z českých laboratoří,...

Unikátní český nátěr umí víc než jen požírat plísně a odstraňovat špínu z fasád domů....
Moderní architektura ukrytá uprostřed pralesa

Moderní architektura ukrytá...

Jiskření a rivalita mezi Pardubicemi a Hradcem Králové jsou v...
Číně má k pozici lídra na poli „čisté energie“ pomoci i rekuperace tepla

Číně má k pozici lídra na poli...

Na začátku tohoto desetiletí byla rekuperace pro společnosti v Číně prostředkem ke snížení...
Statfjord: Ropný div ze Severního moře

Statfjord: Ropný div ze Severního...

Norové mají docela kliku. Moře, které jej obklopuje, sice příliš ke koupání...
Tři města, která přesahují nebe: Řím, Chartúm, Praha

Tři města, která přesahují nebe:...

Architektura a filozofie. Hodí se tyto pojmy k sobě? Ale samozřejmě, jen...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Ambiciozní Ilse Stöbeová: Stalin jí nevěří, nacisté ji pověsí!

Ambiciozní Ilse Stöbeová: Stalin jí...

Třímá v ní nadání pro žurnalistiku a navíc je zběhlá v šifrování. Dcera tesaře...
Proč francouzský král Ludvík XIV. tak moc miloval podpatky?

Proč francouzský král Ludvík...

Král usazený v pohodlném křesle natáhne dopředu své štíhlé nohy v jemných...
Zpívající herec Dennis Quaid: Za hudebními cenami se nehoní!

Zpívající herec Dennis Quaid: Za...

Také hvězda filmů jako Past na rodiče nebo...
Konspirace: Kdo byl ve skutečnosti první na Mount Everestu?

Konspirace: Kdo byl ve...

Oficiálně se má za to, že na nejvyšší horu světa poprvé vystoupal...
TO má 630 milionů: Děsivý klaun je nejvýdělečnější horor v dějinách.

TO má 630 milionů: Děsivý klaun je...

Je to jasné. Klaun není největší bavič a srandista. Je největší...
Frank Lloyd Wright: Jakým stavbám dal vzniknout architektonický vizionář z Ameriky?

Frank Lloyd Wright: Jakým stavbám...

Historie architektury zná řadu výrazných postav. Ale přece jen,...
Neuvěřitelné: Královně Viktorii šilo závoj 200 švadlen!

Neuvěřitelné: Královně Viktorii...

„Bílá? Proč právě bílá?“ kroutí hlavou lidé, když v roce 1840 informují...
Pád říše Inků: Mohl za něj pasáček vepřů?

Pád říše Inků: Mohl za něj pasáček...

Do Cajamarcy, města v dnešním severovýchodním Peru, Španělé v listopadu 1532...
VIDEO: Čarovné pozůstatky lodi SS Ayrfield

VIDEO: Čarovné pozůstatky lodi...

Říkají mu Plovoucí les a při pohledu na něj není těžké uhodnout proč. Torzo lodi...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.